webForumDet fria alternativet

Använda min lokala skrivare ifrån fjärrskrivbordet?

Windows

5 svar · 1 168 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

Jag skulle vilja ha möjligheten att koppla en lokal skrivare ifrån fjärrskrivbordet.

Alltså jag jobbar i servern men skriver ut i min lokala skrivare.
se bild.

Går det? I.s.f. hur?

natvark.gif
Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Ja visst går det.
Klicka bara ut alternativ, sedan lokala resurser.
(jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter på orginalspråk, svenskt windows är nog det sämsta som finns)

Tänk dock på säkerhetsfrågan, om du gör så så öppnar du givetvis mer mot din dator, men annars är det rätt smidigt.

/pebi

remotedesktop.jpg

Tack, det där visste jag egentligen problemet är bara att skrivaren inte är lokal utan en nätverksskrivare... flåt.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Detsamma gäller nätverksskrivare, sålänge den är installerad på din klient, det inte är blockerat på servern, samt att ni inte använt FilterQueueType i registret för att förhindra redirect av vissa skrivarportar.

Ok, för att nätverksskrivaren som är installerad på klienten (och funkar där ifrån) dyker inte upp bland skrivarna ifrån fjärrskrivbordet. Var hittar man FilterQueueType?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Dyker nån skrivare upp överhuvudtaget? Du kan ju installera en lokal skrivare även om du inte har nån fysisk skrivare kopplad till maskinen. Se om den följer med. Dessutom måste ju drivrutinerna för skrivaren finnas på servern, annars kommer det inte att gå.

Vad gäller filterqueuetype är Microsofts knowledgebase, som alltid, din bästa vän.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Terminal Server Client\Default\AddIns\RDPDR

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)