Jag skäms, men nu är det dags att vara ärlig.
Jag har använt mig av winxp nerladdat ifrån DC.
Jag tycker nu att det är dax att vara ärlig, såg på komplet ett bra
pris på
Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvara Svensk OEM
Jag är väldigt osäker på vad OEM står för, någon som vet?
(priset för denna är 1475:- svensk).
Är detta någonting?
OEM gäller vid köp utav ny dator, så om du köper en dator på komplett så kan du få köpa Windows XP OEM. Men om du ska köpa windows XP löst får du betala fullpris för en licens.
Skillnaden är väl att när du köper OEM får du ingen support hos microsoft, utan från datortillverkaren eller stället som sålde datorn. Medan om du köper en "riktig" licens, får du support direkt hos microsoft.
(Rätta mig om jag har fel)
edit:
(Denna produkt kan endast köpas tillsammans med en retail hårdvaruprodukt som är en del av en dator. Detta kan exempelvis vara mus, tangentbord, minne osv, däremot inte andra Microsoft produkter.)
För OEM-support (eller operativsystem som levereras med datorer) gäller i första hand support hos leverantören. Dessa leverantörer kan ha olika supportalternativ, en del gratis och en del kan kosta pengar.
Om man vill kan man dock få s.k. "best effort"-hjälp om man ringer Microsoft och betalar för supporten. Orsaken till att det är "best effort" är att Microsoft inte har full koll på vilka förändringar OEM-leverantörerna gör eftersom de i stort sett kan ändra vad de vill.