webForumDet fria alternativet

går ej att uppdatera

Windowsur Windows

43 svar · 2 127 visningar · startad av ptr_lks · sida 2 av 3

Frågan, av ptr_lks

Hej har XP 2002 med service pack 2 installerat. Har även automatisk uppdateringarna aktiverad. Senaste dagarna har dock inte fungerad att hämta uppdateringarna Märket för uppdateringar dyker upp i aktivitets-fältet men det står hela tiden uppdateringar hämtas: 0% Ngn av er som ahr lösningen?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 2005584 inlägg

fortsättning

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://format.packardbell.com/cgi-bin/redirect/?country=SW&range=AD&phase=6&key=SEARCH
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.aftonbladet.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = file://C:\APPS\IE\offline\sw.htm
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Packard Bell
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: AcroIEToolbarHelper Class - {AE7CD045-E861-484f-8273-0445EE161910} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O4 - HKLM\..\Run: [IMJPMIG8.1] "C:\WINDOWS\IME\imjp8_1\IMJPMIG.EXE" /Spoil /RemAdvDef /Migration32
O4 - HKLM\..\Run: [PHIME2002ASync] C:\WINDOWS\system32\IME\TINTLGNT\TINTSETP.EXE /SYNC
O4 - HKLM\..\Run: [PHIME2002A] C:\WINDOWS\system32\IME\TINTLGNT\TINTSETP.EXE /IMEName
O4 - HKLM\..\Run: [Genväg till egenskapssida för High Definition Audio] HDAudPropShortcut.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [AlcWzrd] ALCWZRD.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Program\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCMService] "c:\Apps\Powercinema\PCMService.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ACTIVBOARD] c:\apps\ABoard\ABoard.exe
O4 - HKLM\..\Run: [OpwareSE2] "C:\Program\ScanSoft\OmniPageSE2.0\OpwareSE2.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Acrobat Assistant 7.0] "C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Distillr\Acrotray.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Manager] "C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FSM32.EXE" /splash
O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure TNB] "C:\Program\F-Secure Internet Security\TNB\TNBUtil.exe" /CHECKALL /WAITFORSW
O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Startup Wizard] "C:\Program\F-Secure Internet Security\FSGUI\FSSW.EXE" /reboot
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKCU\..\Run: [H/PC Connection Agent] "C:\Program\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE"
O4 - Global Startup: Adobe Acrobat Speed Launcher.lnk = ?
O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: C-Pen 20.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~3\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Konvertera länkmål till Adobe PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Konvertera länkmål till befintlig PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Konvertera markering till Adobe PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Konvertera markering till befintlig PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Konvertera till Adobe PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Konvertera till befintlig PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Konvertera valda länkar till Adobe PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECaptureSelLinks.html
O8 - Extra context menu item: Konvertera valda länkar till befintlig PDF - res://C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppendSelLinks.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra button: Webbfilter - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73C00} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F01} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Visa &lista över webbplatser - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F01} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F02} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Inaktivera webbsidefilter - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F02} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F03} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Blockera den här webbplatsen - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F03} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F04} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Tillåt den här webbplatsen - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F04} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra button: Create Mobile Favorite - {2EAF5BB1-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Program\Microsoft ActiveSync\INETREPL.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Program\Microsoft ActiveSync\INETREPL.DLL
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Create Mobile Favorite... - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Program\Microsoft ActiveSync\INETREPL.DLL
O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~3\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O10 - Broken Internet access because of LSP provider 'winsflt.dll' missing
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=file://C:\APPS\IE\offline\sw.htm
O16 - DPF: {74D05D43-3236-11D4-BDCD-00C04F9A3B61} (HouseCall Control) - http://a840.g.akamai.net/7/840/537/2004061001/housecall.trendmicro.com/housecall/xscan53.cab
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Program\Delade filer\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe
O23 - Service: F-Secure Internet Security 2005 (BackWeb Plug-in - 4476822) - Unknown owner - C:\Program\F-SECU~1\backweb\4476822\Program\SERVIC~1.EXE
O23 - Service: CyberLink Background Capture Service (CBCS) (CLCapSvc) - Unknown owner - c:\APPS\Powercinema\Kernel\TV\CLCapSvc.exe
O23 - Service: CyberLink Task Scheduler (CTS) (CLSched) - Unknown owner - c:\APPS\Powercinema\Kernel\TV\CLSched.exe
O23 - Service: CyberLink Media Library Service - Cyberlink - C:\Program\CyberLink\Shared Files\CLML_NTService\CLMLServer.exe
O23 - Service: F-Secure Gatekeeper Handler Starter - F-Secure Corp. - C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe
O23 - Service: fsbwsys - F-Secure Corp. - C:\Program\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\program\fsbwsys.exe
O23 - Service: F-Secure Anti-Virus Firewall Daemon (FSDFWD) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe
O23 - Service: F-Secure HTTP Server (fshttps) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fshttps\fshttps.exe
O23 - Service: F-Secure Management Agent (FSMA) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE
O23 - Service: Generic Service for HID Keyboard Input Collections (GenericHidService) - Unknown owner - c:\APPS\HIDSERVICE\HIDSERVICE.exe
O23 - Service: LexBce Server (LexBceS) - Lexmark International, Inc. - C:\WINDOWS\system32\LEXBCES.EXE
O23 - Service: Macromedia Licensing Service - Unknown owner - C:\Program\Delade filer\Macromedia Shared\Service\Macromedia Licensing.exe

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

mayday skrev:

kommer inte ens in på windows update
gnäller på att vissa services inte körs som faktiskt körs
orkar inte me o fixa ....

Och folk klagar på att Windows har säkerhetsbrister. :OO

Medlem sedan juni 200554 inlägg

Hej ptr_lks :)

Tack för att du la ut HJT-loggen :)

Du har en del skumma saker kan jag se. Återkommer lite senare till dig idag med en procedur.

MVH/Malou

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Att validera sitt windows är valfritt. Det går utmärkt att uppdatera ändå, än så länge. Dvs, eftersom det bara handlar om hur man ställt in sin IE, så är det valfritt.

Hej Malou
Tack själv för att du tar dig tid att engagera dig i mitt problem och att hjälpa mig...

Malou skrev:

Du har en del skumma saker kan jag se

kan du precisera dig lite, vilka skumma saker du menar?

Tack själv för att jag får hjälpa.

kan du precisera dig lite, vilka skumma saker du menar?

Javisst.
Det är i första hand de här nedanstående som jag reagerar på.
Är det du själv som har satt dessa?
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = file://C:\APPS\IE\offline\sw.htm
De här borde inte förekomma i en HJT-log.

Återkom gärna med svar ang ovanstående, så går vi vidare.

MVH/Malou

Hej malou:-)
Som du uppmanade mig så har jag inte "fixat" ngt själv, utan bara klistrat in som det står i hjt.log txt-filen

Som du uppmanade mig så har jag inte "fixat" ngt själv, utan bara klistrat in som det står i hjt.log txt-filen

Nu missförstod du mig. Det var inte så jag menade att du fixat något själv i HJT-loggen ;)

Utan jag menar, är det du själv som har satt ditt Internet Explorer på det här sättet?
Har du det här som din starsida?

MVH/Malou

Hej Malou :)

är det du själv som har satt ditt Internet Explorer på det här sättet?
Har du det här som din starsida?

Nej min startsida är aftonbladet...
Vad står

HKLM

för?

HKLM står för => HKey_Local_Machine

Ang O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE så är den en säkerhetsrisk
http://castlecops.com/startuplist-5306.html
Istället för att låta den starta automatiskt då du startar upp/om datorn så kan du starta den manuellt då du vill hämta uppdateringar till den.

Stäng ner Internet (logga ut)
Öppna HJT. Klicka på Scan-knappen. Bocka för nedanstående detaljer. Klicka på Fix Checked-knappen.

O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE

Då du gjort ovanstående. Starta om datorn.
Gör nu en kontroll och försök hämta hem säkerhetsuppdateringarna hos Windows Update/Microsoft Update.

Den här nedanstående.
Är det här någonting som du själv installerat och vet vad det är för något?
O4 - HKLM\..\Run: [Genväg till egenskapssida för High Definition Audio] HDAudPropShortcut.exe
MVH/Malou

tack Malou:-)
Återkommer medupplysningar om resultatet

Varsegod

Återkommer medupplysningar om resultatet

Du är välkommen ;)

MVH/Malou

Bra försök, men fortfarande ej möjligt att uppdatera

Har ju tidigare gjort systemåterställning, utan att lyckas.
Betyder allt detta att jag måste formatera om burken?

Bra försök, men fortfarande ej möjligt att uppdatera
Ok.
Det var mig en enveten rackare det här.

Har ju tidigare gjort systemåterställning, utan att lyckas.
Betyder allt detta att jag måste formatera om burken?

Ok.
Någonting är galet och nej, du skall inte behöva formatera om.
Hur har du ställt in säkerheten då det gäller Internet Explorer?
Kontrollera inställningarna?
Har du SP2's brandvägg aktiverad?
Hur är det med F-Secures barndvägg?

De här nedanstående:
Är det något som du själv har installerar och använder?
C:\Program\C-Pen 20\CPen20.exe
C:\Program\C-Pen 20\VeOCRApp.exe
C:\Program\C-Pen 20\CPenDesk.exe

Jag frågade tidigare ang den här nedanstående:

MVH/Malou

Hur har du ställt in säkerheten då det gäller Internet Explorer?
Kontrollera inställningarna?

Jag har säkerhetsnivå Normal

Har du SP2's brandvägg aktiverad?

Nej..

Hur är det med F-Secures barndvägg?

är aktiverad och satt till hög.
C-Pen använder jag mig utav

har jag ingen aning om. En snabb googlande ger för handen att det har med ljudkortet att göra, men kan även maskera skadliga...

har jag ingen aning om. En snabb googlande ger för handen att det har med ljudkortet att göra, men kan även maskera skadliga...

Ok.
Just nu ligger den som en genväg och därmed är den synlig i HJT.

Öppna HJT. Klicka på scan-knappen. Bocka för nedanstående detaljer. Klicka på Fix Checked-knappen.

Ang de övriga frågorna och svaren.
Säger jag Ok, då vet jag.

Jag kan inte hitta några mer otrevligheter i din HJT-log. Har du scannat datorn med något spyware/ad-Aware-program för att säkerställa att datorn/systemet är rent från spyware/adware mm.mm?

MVH/Malou

jag känner mig mobbad... Fortfarande kan ej uppdatera

1. fixade bort genvägen
  2. scanade med F-Secures antispyware - tog bort riskfil

Men inget verkar hjälpa :x

ptr_lks skrev:

jag känner mig mobbad... Fortfarande kan ej uppdatera

1. fixade bort genvägen
  2. scanade med F-Secures antispyware - tog bort riskfil

Men inget verkar hjälpa :x

Förstår precis hur du känner dig :(

Ok.
Bra att du fixade bort genvägen.
Scannade med F-Secure som tog bort en riskfil??
Hittade den något?

Om du vill och känner för det så hämta hem Ad-Aware SE Personal 1.06 och kopiera in en logg på mitt forum (ser att du reggat dig där), där finns det utrymme för långa loggor samt annat så man kan få helheten.
På nedanstående sida/länk finns information om hur du ställer in AAW på rätt sätt samt hur du ställer in den på Full Sytsem scan samt att där finns nerladdningslänk för AAW.
http://www.aawsupport.se/viewtopic.php?t=5

Avaktivera även nedanstående i Ad-Awaren
Inaktivera "Search for negligible risk entries", eftersom dessa objekt (MRU's) inte ses som ett hot.
Öppna Ad-Awaren => klicka på Start => här skall du nu se en Grön prick" "Search for negligible risk entries", => klicka på den så den blir "Rödfärgad". Nu har du avaktiverat "Search for negligible risk entries".

Nu uppdatera AAW till senaste referensfilen
SE1R59 02.08.2005

Nu gör du en Full System Scan (ta inte bort något), kopiera in loggen till nedanstående forumsdel
http://www.aawsupport.se/viewforum.php?f=3

Så skall vi ta en titt och se om vi hittar något i den :)

MVH/Malou

Ad-Aware hittade inget!

251 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
248 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)