webForumDet fria alternativet

Svart innan inloggning

Windowsur Windows

14 svar · 445 visningar · startad av Sharkie

SharkieMedlem sedan okt. 20031 001 inlägg

För var gång jag prövar att installera windows xp får jag ytterligare bevis på att det är ett helt värdelöst operativsystem (nästan).

Nu har jag kört XP ett tag (2-3 månader) och varje gång jag startar upp datorn så bootar den som vanligt, det kommer upp en svart skärm där WinXP loggan är och under finns en blå mätare som fladdrar lite. Därefter blir det helt svart på skärmen, datorns laddningslampa lyser inte!

Det är svart i åtminstonde 1 minut (!!!) innan windows startar upp och jag kan välja inloggning.

Vad beror detta på? Har vart så här från början, möjligen att det gick en aningen fortare (kanske en halv minut) tidigare av alltihopa.

Hjälp?

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Har du lagt till någon ny hårdvara?

Låter som det kan vara hårdvarufel/skadad drivrutin/saknad eller skadad fil.

Testa att ta ut all hårdvara och se om det hjälper, hjälper inte det kan du testa att starta recovery konsollen och köra "chkdsk /r"

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Eftersom jag kör XP och inte har samma problem som du så skulle jag ge mig på hårdvaruleverantörerna istället, eller möjligtvis drivrutinsutvecklare. Jag hoppas du ser det ologiska i din kommentar.

Starta i felsäkert läge. Hur ser det ut då?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jo precis, det verkar nåt hårdvarurelaterat, det ska ju bara blinka till det där... men vad körde du för operativ innan då?

Innan körde jag windows 2000.

Ska testa med att uppdatera grafikkortets drivrutiner lite senare, dom kommer upp i WinUpdate men jag tar för vana att inte installera några nya grafikdrivrutiner då dom senaste filerna gjorde att allt blev kogödsel när jag körde Win2000. Kanske är skillnad till xp och löser mitt nuvarande problem.

Nya drivrutiner till grafikkortet har inte gjort någon skillnad...

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Har du pluggat i några nya delar i datorn sen du hade Win2k?

Kort och gott, nej. :)

Testa safe mode. Fungerar allt som det ska då, så beror felet mest troligt på någon drivrutin. Har du samma problem då, så är det nån hårdvara som inte vill vara med.

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej

Har märkt samma problem med vissa modeller av HP (modell d530 sff).

Nätverkskortet gårner vid uppstart, blir problem vid utskutning av .msi mm. Har provat att installera in en ny win xp dist, löste problemet.

Tror det är ett hårdvaru problem.

Samma fel även i felsäkert läge.

Att installera om Windows XP en ytterligare gång löser nog inte felet, så många gånger som det har blivit gjort...

Ska jag satsa på ett par nya minnen eller hur ska jag göra?

All hårdvara har ju fungerat utan problem tidigare, i detta fall är det ju WinXP i så fall som felar som inte klarar av hårdvaran (om det är det felet)...

Någon respons? :)

Updatera eventuella hårdvarors firmware. BIOS till exempel. Testa att stoppa i ett annat grafikkort. Det kan också vara registernycklar som är korrupta, vilket i sig också kan bero på lite diskplats, problem med diskarna etc.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kör en reglean
kolla över logboken om de står nått i den

Tack men nu är det saksamma, har gått över till lite mer stabila och mer funktionella Windows 2000, då slipper jag sega uppstarter i alla fall :)

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)