webForumDet fria alternativet

Administratörslösenord när det inte finns?

Windows

11 svar · 2 206 visningar · startad av bso

Medlem sedan juni 20058 inlägg
Frågan#1

Serious PC-problems här:

Datorn vägrar starta, även i felsäkert läge. Jag testar då med att köra en "repair" från Installations-CD'n och efter ett antal frågor dyker "Återställningskonsolen" (i dos-textstil) där jag anmodas "ange administratörslösenordet" och nåt sådant har jag inte skapat... Vad göra då?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ta bort administratörslösenordet. Läs här hur man gör:
http://www.tydal.nu/article/75

TAck. Läste och ser att lösenord finns i en fil kallad SAM. Hiittade denna, elle rättare sagt dessa, för det är två stycken. En på 1kb som är ett textdokument med en enda rad där bla sökvägen till "SAM" visas. Den andra filen är på 256 kb och innehåller en enda sörja av tecken.. VAd ska jag göra med dessa filer? Testa med att flytta ut från systemmappen kanske?

Den på 256 kB med en enda sörja av tecken är den riktiga. Du kan använda programmet som länkas till i slutet av artikeln för att skapa bootdisk som innehåller program för att ändra i SAM-filen så du kan ta bort lösenordet och ersätta det med ett blankt.

Jag testade att flytta filerna och nu kom jag faktiskt vidare men det slog stopp igen av annat skäl. Istället för att Återställningsprogrammet nu kör igång så hamnar jag bara i en sån här dos-liknande promt. Det står C:\Windows> men vad gör jag med detta för att återställningen ska starta? Fattar nada...

Om det är systemåterställningen du tänker på så startar du den genom att skriva så här i dos-prompten:

\windows\system32\restore\rstrui

Aha, bra! Dock hittade jag precis (och drog precis igång) en annan Repairfunktion som man hittar om man väljer "installera nytt system" istället för det naturliga "reparera" vid det första valet vid installations-CD-start. Vid nästa val så får man ett reparationsalternativ vilket datorn pysslar med just nu... Vi får se vad det ger....

vetifan vad den sysslar med nu... Den verkar installera om allt från grunden trots att jag bad den att bara reparera.... Fick precis skriva in product key... Det kommer bli jobbigt det här verkar det som...

Hörde av nån att det finns ett maxantal gånger man kan installera om windows xp... Är det så? Hur många gånger?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

nej du kan installera om det hur många ggr du orkar. (något annat har jag inte hört iallafall)

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

tydal skrev:

Om det är systemåterställningen du tänker på så startar du den genom att skriva så här i dos-prompten:

\windows\system32\restore\rstrui

Det går ju inte!
Filen finns där när jag skriver dir men när jag skriver in filnamnet så står det "okänt komando".
Har testat både rstrui och rstrui.exe

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Nu råkade jag lösa det genom att starta den i felsäkert läge och göra en systemåterställning.
Men vad var det som hade hänt egentligen? Och varför?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså testa du ens att trycka Enter
eller att ange samma som du har på ditt användarkonto du använder
Innan du börja fibbla med sam filen osv?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)