webForumDet fria alternativet

Ökad behörighetsnivå i Win2k Server

15 svar · 364 visningar · startad av silfver

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hur ska jag bära mig åt för att tilldela min användare mer rättigheter? Jag vill bland annat se de delade hårddiskarna som servern har. Alla andra anställda på jobbet kommer åt dem, men inte jag. Jag har försökt fixa det inne på servern, men jag är osäker på var jag ska ändra.

Servern körs på Windows 2000 Server engelsk version.

Jag vill alltså göra så att jag kommer åt de delade mapparna på servern. Har ni några tips på vart jag ska ändra?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Får du inte de delade resurserna via inloggningsscriptet heller?

SirPeter skrev:

Får du inte de delade resurserna via inloggningsscriptet heller?

Vad menar du med inloggningsscriptet? :)

Normalt förfarande för att få en utdelad resurs är att ett inloggningsscript körs vid inloggning. Dvs allt sker per automatik. Har du delat ut resurserna korrekt så skall du heller inte kunna se dem på servern via nätverket.

SirPeter skrev:

Normalt förfarande för att få en utdelad resurs är att ett inloggningsscript körs vid inloggning. Dvs allt sker per automatik. Har du delat ut resurserna korrekt så skall du heller inte kunna se dem på servern via nätverket.

Hm. Okej. Men hur kan jag kolla på servern om dessa resurser är tilldelade till mitt konto? Det måste ju gå att se och ändra någonstans.

Har du kollat egenskaperna på de delade resurserna då? Högerklick - Properties - Security

SirPeter skrev:

Har du kollat egenskaperna på de delade resurserna då? Högerklick - Properties - Security

På mappen "Gemensam" så står det, inne på Security, att "Everyone" har tillåtelse att göra allt med mappen. Men varför ser jag inte den då? Jag har prövat att logga in på flera datorer här på kontoret. :l

Jag blir galen alltså! Har varit inne och kollat på "Administrative tools" och nåt som hette något med Users. Jag har jämtfört min användare med en annan, som har allt det jag saknar, men jag har samma information som denne användaren. Alltså måste jag vara på fel ställe och rota, eller hur?

Har även prövat att skapa en ny användare, men han fick inte tillgång till något alls! Han fick inte ens den här personliga mappen. Så det måste ju vara nåt, som SirPeter sa, med loginscriptet. Men vart hittar jag inställningarna för detta?

:l

Fler tips? Någon?

Scripten ligger troligtvis här:
%SystemRoot%\SYSVOL\sysvol\%DomainName%\scripts

Har du kollat om du ligger i samma grupp som de som det fungerar för?

SirPeter skrev:

Scripten ligger troligtvis här:
%SystemRoot%\SYSVOL\sysvol\%DomainName%\scripts

Har du kollat om du ligger i samma grupp som de som det fungerar för?

Det låg inga scripts i den mappen. Och jag är nog med i alla grupper som finns. :p

Men jag måste väl inte starta om servern för att inställningarna ska börja gälla? Jag har bara loggat ut med min användare och loggat in igen. Det borde ju räcka.

Hmm, något säger mig att du/ni skulle behöva ta dit någon som tittar över det där med rättigheter och liknande på den servern. :stud

SirPeter skrev:

Hmm, något säger mig att du/ni skulle behöva ta dit någon som tittar över det där med rättigheter och liknande på den servern. :stud

Ja. Kanske vore lite expertishjälp det bästa. Jag får återkomma när jag vet hur det är löst. :)

Då var det löst. Det kom hit en kille som tänkte lite längre än vad näsan räckte och hjälpte mig.

Givetvis så kommer jag åt de här delade mapparna redan, bara det att de ligger långt inne i nätverket = vem orkar rota fram dem? Men han gjorde det och valde "Anslut till nätverksenhet". Så enkelt var det.

Men han sa även att vi inte hade några inloggningsscript, men det skulle han fixa en annan dag. Så slipper man göra så som vi gjorde i dag, det ska komma automatiskt.

Men jag tackar för hjälpen jag fått i tråden ändå. :D

Be honom även att se till så att delningen görs korrekt ur säkerhetssynpunkt, dvs så att det är dolt istället.

SirPeter skrev:

Be honom även att se till så att delningen görs korrekt ur säkerhetssynpunkt, dvs så att det är dolt istället.

Ja det ska jag göra. Tack för tipset.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)