jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg hej,
har försökt defragmentera mina olika partitioner på hårddisken.
På en av partitionerna verkar det inte fungera. Enligt uppgift är det är 37% ledigt utrymme på den så det borde inte vara något problem. Dock i analysen så visas nästan inga vita (lediga) utrymmen men i klartext står det att det finns ledigt utrymme.
När man försöker defragmentera den så verkar inget hända utan om man sedan analyserar den direkt efter, så behöver den defragmenteras igen.
Vad kan man göra?
Vilket defragmenteringsprogram använder du? Os-version?
jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg win 2k och den inbyggda diskdefragmenter.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Enda rätta i den här situationen är att köra en fullständig diskontroll på partitionen i fråga, högerklicka på den i utforskaren eller diskhanteraren-> egenskaper och kryssa i båda alt under verktyg och kontrollera nu, det gör att den även kontrollerar om det finns skadade sektorer, tar längre tid men värt besväret
r/ kan hända att han vill schemalägga kontrollen efter nästa omstart, låt den göra det och starta om datorn
TjotteMedlem sedan feb. 200552 inlägg Jag tror du har dolda filer på partitionen, - Det är en möjlighet. Jag har också haft liknande problem. Mitt fel var att jag hade XP och Win98 installerade på olika partitioner. När jag hade avinstallerat Win98 så trodde jag att den partitionen var tom men det var den inte. Backupfiler fanns kvar + en del andra dolda filer. Kolla upp om du har dolda filer som inte visas med vanligt kommando. Du kan formatera partionen också för att rensa den på dessa "doldisar"