Tidigare i dag så skulle jag hjälpa min kompis att installera XP på hans nya laptop som han fick i går. Datorn är av märket HP och redan innan jag började med formateringen så misstänkte jag att det kanske inte skulle gå. Efter cirka 50-60 % av installationen så stannar den hela tiden. Filer som bland annat winlogon.exe gick inte installera, och den frågade ifall man skulle hoppa över filer.
Är det så enkelt att det inte går installera en vanlig XP-version på en HP-dator?
Kanske smutsig/repig skiva? Rimligtvis skall det gå att installera Windows XP under normala omständigheter.
Hm, repig skiva... Jag kollade den två gånger och det verkade inte vara några problem med den. Och det var alltid samma filer som inte ville kopieras. Winlogon.exe, som jag skrev, sen några andra som jag inte la på minnet. Men det var i alla fall någon slags hjälpfil.
Men det ska alltså inte vara några problem att installera XP på den då?
Kan väl tillägga att det var en PIII med 28GB hårddisk och 256MB Ram. Ifall det spelar någon roll. Tyckte bara det var så synd att inget fungerade. Prövade med både NTFS och FAT. :l
Nä det ser ju bra ut. Men ett "annat fel" där, var det för att det saknas det en checksum fil? (som man kan göra med det där programmet). Det var säkert den, då är det ju inget fel på skivan. Bra konstigt det där iaf, har du installerat från samma platta på nån annan dator och det har funkat bra då?
Nä det ser ju bra ut. Men ett "annat fel" där, var det för att det saknas det en checksum fil? (som man kan göra med det där programmet). Det var säkert den, då är det ju inget fel på skivan. Bra konstigt det där iaf, har du installerat från samma platta på nån annan dator och det har funkat bra då?
Ja, det har funkat felfritt på två andra datorer som då inte är "märkesdatorer" utan ihopaplock. Jag blir så kluven när nåt sånt här händer för jag har ingen aning om hur jag ska hjälpa min polare som nu har en dator som inte fungerar. :p :l
Har du tagit bort den gamla partitionen, skapat en ny och formaterat den med Windows XP:s installationsprogram? låter knäppt men har hjälpt mig i likartade situationer.
Som Lasp har jag också en bärbar HP, en nx7010 och det gick utmärkt att installera min retail version av XP på den.
Har du tagit bort den gamla partitionen, skapat en ny och formaterat den med Windows XP:s installationsprogram? låter knäppt men har hjälpt mig i likartade situationer.
Som Lasp har jag också en bärbar HP, en nx7010 och det gick utmärkt att installera min retail version av XP på den.
Ja, givetvis så tog jag bort partitionen och skapade en ny med både NTFS- och FAT-system, men inget av dem fungerade. :(
Är du fortfarande inte i luften rekomenderar jag att du skapar en liten partition och lägger in W98 Lägger över hela CD och startar installationen från biblioteket I386 Winnt.exe eller WinNt32.exe.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9