webForumDet fria alternativet

Installera 2 windows på samma disk, samma partition

7 svar · 411 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Installera 2 windows på samma disk, samma partition, fungerar det utan att mappar som documents and settings och program files pajar?

Min nuv win installation finns i C:\windows. OM jag installerar i mapp c:\test\Windows2 kommer min gamla installation vara intakt?

Vill gärna undvika Partiton Magic och liknande program.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Du kommer troligtvis att få problem med många delade mappar. Documents and Settings, Program Files etc.

Tack, även om det inte var svaret jag ville höra...

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

legis skrev:

Du kommer troligtvis att få problem med många delade mappar. Documents and Settings, Program Files etc.

Knappast något större problem. Vad som kommer hända med Documents and Settings, är att användarna kommer få flera personliga mappar, en för varje OS som han har konto i. Beträffande Program Files, kan det bli problem om man inte har koll på vad man har installerat i de olika systemen. Har man installerat MSOffice i samma katalog för båda windows-installationerna, kan man räkna med att det blir problem om man avinstallerar MSOffice i en av dem. För att motverka sådana problem, kan man aktivt välja vid installationen att installera i avsedda mappar för varje OS, dvs själv ange katalognamn vid installationen. Eller så låter man bli att avinstallera de program som är installerade i båda systemen.

Det går alltså att lösa om man håller tungan rätt i mun. :)

Rent tekniskt är det möjligt, tills man stöter på program som automatinstallerar filer i kataloger som de antar är rätt. Som sagt, mest troligt kommer det att bli problem :)

Det är bara att testa. Använd olika namn för Windowsinstallationen bara. Det som kan vara värst är dock den röra som det blir med alla filer och vilka filer som hör till vilken installation.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

legis skrev:

Rent tekniskt är det möjligt, tills man stöter på program som automatinstallerar filer i kataloger som de antar är rätt. Som sagt, mest troligt kommer det att bli problem :)

Jag har kört rätt ofta på det viset när jag har blandat W95 och NT på samma disk. Både på jobbet och hemma. Jag har för mig att man även kan ange Program Files-katalogen i registret. Gäller även en del andra kataloger som programmen automatiskt väljer. Men visst, det finns dåliga installationsprogram som utgår från att det alltid är C:\Program Files som gäller, utan att utnyttja de systemvariabler som finns i datorn. Som sagt, man kan råka ut för problem. Men det är oftast inga oöverstigliga problem, enligt min åsikt.

Väljer man att ha två olika operativsystem helt enkelt därför att man måste ha det ena till en specifik uppgift, behöver man egentligen inte installera alla program i båda systemen, om man accepterar omaket att starta om datorn när man växlar mellan uppgifterna.

Det låter bra UlfT.

Jodå, man kan ändra path i registret men det spelar ingen roll för program som har sina egna fördefinierade sökvägar.

Ska man ändra görs det här:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ProgramFilesDir

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)