webForumDet fria alternativet

Access denied i TS

19 svar · 760 visningar · startad av Jesper T

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Även fast en användare har full kontroll på en mapp i windows 2003 TS server så blir det Access denied när denne försöker att radera en skapad fil även fast han är ägare av filen. Är det pga något arv eller varför funkar det inte att sätta fullständiga rättigheter* på mappen?
(* = användaren skall inte kunna ändra ägarskap och rättigheter men däremot skriv,läs,ändra och radera filer)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kan det möjligtvis vara så att någon grupp som användaren är med i har rättigheten satt till "deny"?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Var ligger filen? Körs TS i secure mode? Är det bara någon speciell fil han har problem med eller alla?

Rikard: Inget är satt till "deny".

legis: filen?
Filerna ligger i en delad mapp.
Om jag skapar en fil och lägger den på skrivbordet och drar den till den delade mappen så får jag access denied.
Om jag högerklickar på mappen och väljer "nytt textdokument" så skapas ett nytt dokument. Vill jag däremot ta bort det så får jag access denied.

Secure mode...? Vad är det?

Hon, ;) har problem med alla.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Windows2003? på den maskin som delar mappen?

Kontrollera rättigheterna på sharen och katalogen.

Då föreslår jag att du:

1. högerklickar på en fil i den katalogen
  2. välj "properties"
  3. klicka på fliken "Security"
  4. klicka på knappen "Advanced"
  5. Klicka på fliken "Effective Permissions".
  6. Leta rätt på hennes användarnamn med hjälp av Select-knappen och den efterföljande dialogrutan och klicka på OK.

Om du inte själv ser vad som kan vara fel där, ta en skärmdump och posta här? :)

Zaiman: Ja, det är Wind. server 2003
Rikard: Nix, samma fenomen.

Bifogar en dump.

access_denied2.gif

Jesper, gör ett nytt försök och använd fliken "Effective Permissions" som jag skrev är du snäll.

Jag gjorde det också, fyllde i användarens username så att alla bockar fylldes i och tröck på OK...utan framgång.

Men det är den sidan jag ville se skärmdumpen av. :)

Sen är jag inte riktigt klar över en sak. Du skriver att "hon" har bekymmer. Använder hon ditt konto eller har hon ett eget?

Nej, hon, han och alla andra (ca 10 konton) har vanliga "user accounts", samt "Remote Desktop User accounts".

Jag är administratör. (Med ringa kunskaper i ämnet) ;)

Problemet uppstår endast ifrån deras användarkonton.

Jag klickar på "Select" och väljer användaren, ser till att alla bockar är ifyllda och klickar OK.

Dump kommer här:

dump.gif

Det är just därför du ska klicka på "Select"-knappen och välja hennes konto. I precis den rutan som du nu sist gjorde en skärmdump av.

Visst, men det gäller inte bara en person utan allas (utom admin.)konton.
Jag började med ett konto och det var en kvinnas, och eftersom att legis trodde att det var en man så var jag tvungen att påpeka att det gällde en kvinna.
Nog om det.
Det gäller som sagt alla user accounts.

Men Jesper, Peter Lundström, kontot du har i skärmdumpen nu, har uppenbarligen särskilda rättigheter. I rutan i bakgrunden står Peter Lundström med i listan över användare och grupper som har särskilda rättigheter.

Administrators
CREATOR OWNER
Peter Lundström
Remote Desktop Users
SYSTEM

Det är inte lätt för mig att hjälpa dig om du kör ett eget race. :)
För att förvissa mig om att det inte är något fel rättighetsmässigt har jag bara bett dig om att posta en skärmdump med hennes konto - inget annat. I nuläget vet jag fortfarande inte om det är där det är fel eller inte. Så, för att kunna utesluta det ber jag dig, än en gång, posta en skärmdump av de effektiva rättigheterna för hennes konto. Kryssa inte i några rutor, bara posta en skärmdump. :)

Har inte klickat i några bockar bara valt hennes namn.

dump2.gif

Precis som Rikard säger kan man (i stort sett) aldrig gå efter de rättigheter man ser under 'Permissions'. De rättigheter användaren egentligen har kan man bara se om man kollar 'Effective permissions'.

Du skulle även kunna sätta auditing på filen/katalogen för att se om du får mer info i Event-loggen.

Ligger filen/mappen lokalt på TS-servern eller kommer man åt den den via ett share?

Mappen ligger i en partition på samma hårddisk som TS.
Jag kör utan domain controller.

auditing ;)

Sh-t, det var en bagatell... :r
Det var en genväg till en lokal katalog och inte till en share som det såklart skall vara.
Tack för all hjälp ändå... :)

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)