webForumDet fria alternativet

WMI rättigheter?

2 svar · 465 visningar · startad av mrblonde

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Jag får inte WMI anropet mot en win2003 maskin att fungera, jag tycker mig ha kollat upp ungefär en biljard olika settings jag hittat tips om på nätet.

Jag får följande felmeddelande
0x80070005 (DCOM ACCESS_DENIED)

Enligt WMI FAQ på technet (http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/resources/wmifaq.mspx)

Q 10 How do I manage remote computers using WMI? (typ lite mer än halvägs ner på sidan)

Finns lite tips som jag tycker mig ha gått igenom men allting som microsoft rekommenderar hjälper inte. Det kommer ingenting i log katalogen när jag kör...

Jag tror inte det är en kodningsfråga för jag kör exakt samma anrop mot ca 40 andra maskiner men mot just en fungerar det inte.

Den stora skillnaden är att maskinerna står i olika domäner (dvs maskinen som kör koden och försöker koppla upp sig står i en domän och maskinen som jag skall nå i an annan), men jag får det att fungera mot en annan maskin (en win2000 server) i samma andra domän så...

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Är DCOM konfigurerat på rätt sätt på servern då? Det är ju uppenbarligen någon slags rättighetsfråga. Finns det motsvarande användare?

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

jag använder administratoranvändaren, jag kan mappa mig till servern från "kod" servern med den användaren. Jag har lagt till Administratorn i Launch och Access i DCOM config managern på WIM servern. WMI tjänsten är igång.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)