ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Hej
Jag har en massa datorer som skall stängas av efter arbetstid. Jag har tesat lite olika program och även skrivit ett själv och lagt det som en tjänst.
Problemet är att det inte stänger av datorn om den står vid inlognings rutan. Om man är inloggad fungerar det utan problem. Programmet hämtar tid för avtängnig i en fil på en server varje gång någon loggar in och håller den tiden tills nästa gång filen har uppdaterats.
Säg att den skall stänga av kl 19:00. Kommandot körs och inlogningsrutan blinkar till och sen inget förän någon loggar in dagen efter då den dirkekt efter inlogning stänger av datorn.
Jag har satt rättigheter så alla får stänga av datorn.
Kör med ett Novell när med NW klienten och XP pro
Nån som vet något program som funker eller vilken rättighet som saknas ??
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Nu tror jag visserligen inte att du tjänar så mycket på att stänga av datorerna, men en lösning skulle kunna vara att du använder dig av kommandot "shutdown" och schemalägger en avstäning av samtliga klienter från en server istället. :)
ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Jupp... testat liknade och låtit en server skicka ut en avstägning med det har inte funkat. Skall se m schemaläggningnen i XP kan funka.
Anledeningen att jag vill göra det är att det står mellan 20-25 datorer i en sal och det blir förbannat varmt på morgonen om de står på över natten
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Fundering bara, du kan inte göra en bat fil med typ
shutdown -h -f -t 10
och lägga den i schemaläggaren som användaren system? (detta gör du genom att logga in som admin och lägga till ett schema och skriver bara system utan lösenord när du väljer vilken användare scriptet skall köras som)
ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Löste det så som beskrevs ovan. La in en scheamaläggning som administrator på shutdown.exe och så avslutades datorn även vid loginrutan. Eller nästan i alla fall. Den hänger sig precis när den skall stänga av så att jag har en svart ruta med en mus ala pil markör på. Men edt är nog XP som är lite korrupt
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg testa att lägga till växlen "-f" tvingar den att starta om, om du inte redan gjort det?
ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Satan säger jag.. !!!!
Shutdown.exe körs riktigt och ger varningen och allt när jag schemalagt den men den startar inte om dator för än man trycker esc eller försöker stänga ner Novell inlogningen.
Beter sig mycket skumt...
Testat med växeln -f men icke
ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Oki... löst det. Man kan inte avsluta i en login ruta men därimot funkar det i "tryck alt+ctrl+del för att logga in' rutan.
Om man har en Novell klient tvingar man fram den genom lägga till förljande dword i registret.
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon]
"DisableCAD"=dword:00000000
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Där ser man, alltid skall det vara något ;)
glöm inte att acceptera ditt svar..