webForumDet fria alternativet

Omstart av applikationsserver (WS2k3)

5 svar · 280 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag kör Windows SBS 2003, som applikationsserver.

Klienterna kör ett program som ligger på servern så vissa tjänster måste vara igång på servern för att det ska fungera. Vid omstart av servern så går det inte bara att logga in på klienten att köra för då funkar det inte. För att det ska fungera måste man först logga in på servern, då funkar det att köra programmet på klienterna.

Finns det inget sätt att lösa detta på? Så att man slipper logga in på servern vid omstart. Så att tjänsterna på servern startas automatiskt vid start utan att man behöver logga in.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om det är en tjänst som körs så går den igång utan att du behöver logga in. Kolla över om programmet inte kan köras som en tjänst istället.

Tack för snabba svaret..
OK, så är det nog.

Men hur kollar jag om ett program kan köras som en tjänst? ...det är bland annat en databasmotor. Måste jag kolla med tillverkaren för en annan version eller finns det nån inställning i Windows Server?

...så allt som jag har i autostart vill jag ha som tjänster, det låter rimligt.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det finns program för att skapa tjänster av program. Tyvärr kommer jag inte på något namn just nu och jag brukar heller inte sträva efter att köra program som inte redan har funktionen att köras som en tjänst.
Jag har dock ett svagt minne av att det finns någon/några trådar om detta sedan förut så gör en sökning och se vad du hittar.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Öppna en kommandotolk och skriv kommandot:
sc

Då får du upp de alternativ som finns för att administrera services.

Till exempel sc create

Jag ringde upp supporten för programmet och bad dem fixa det, för deras program ska tydligen installeras som tjänst. De sa att det lät som om jag har problem med rättigheter men jag är inloggad som Administratör för tillfället på klienten, så jag tycker det låter konstigt. De skulle titta närmare på saken på fredag.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)