webForumDet fria alternativet

Olika nätverksprofiler i XP

5 svar · 413 visningar · startad av mrblonde

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Hej

Jag har en win xp pro maskin och jag har ibland behov av att använda mig av speciella nätverksinställningar (dvs, fast ip, visss gateway osv osv) och ibland måste jag använda dhcp.

Det hade varit smidigt om man kunde ha någon typ av profil som man kunde switcha mellan på något sätt. Jag försökte lägga upp 2 olika maskinvaruprofiler, men den behöll ip settings mellan dem. Jag försökte lägga till en ny nätverksanslutning men den verkade vilja återanvända min gamla.
(wizard stegen jag gjorde var "Skapa ny anslutning -> Anslut till internet -> Installera min anslutning manuellt -> Anslut med bredbandsanslutning som alltid är ansluten -> Här kommer jag till en finish som säger att den är konfigurerad och klar, men ingen ny dyker upp under Nätverksanslutningar, den jag redan har är den enda som syns)

Hur göra enklast, jag måste använda samma inloggning i maskinen för båda profilerna. Så ett nytt användarkonto är uteslutet.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Äsch, hade hoppats det fanns nått vettigt inbyggt i windows... de där kostar ju pengar... :(

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Laddade ner och installerade ditt tips PersianBulldog... fick bara felmeddelande att jag var tvungen att vara ADMIN på maskinen när jag försökte starta programmet efter installationen, det är jag. Antar att programmet inte klarade Svenskt XP... x(

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

XP har det inyggt delvis.

Om du i inställningarna anger att du skall få ip-adressen dynamiskt så dyker det upp en flik som heter "Alterantiv konfiguration" eller något liknande, där kan du skriva in fast ip-adress, gatway ...

Om maskinen inte får ett svar från DHCP servern så kommer den alternativa konfigurationen att gälla.

Mycket behändigt om man flyttar mellan olika nät där ett av dom inte har en DHCP server.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)