KihlbomMedlem sedan mars 200555 inlägg Tjena,
Jag tänkte starta upp en server med min gamla dator här hemma. Jag har installerat Windows Xp Pro men hur gör jag för att dela ut alla program? Jag vill kunna installera programmen på servern och sen köra dem på en annan dator. Hur göra?
Tack!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Det gör du inte. Windows XP är en klient. Det du behöver är Terminal Services och det finns inte i Windows XP, det finns bara i server-versionen.
KihlbomMedlem sedan mars 200555 inlägg Tjena,
Jag har en Windows Server 2003 version jag fick på jobbet.. Borde jag installera den? Fattar jag något av den med tanke på att jag bara har kört Windows XP hela tiden?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Re: Windows Xp som server
Kihlbom skrev:
Jag vill kunna installera programmen på servern och sen köra dem på en annan dator. Hur göra?Tack!
Specificera exakt vad du vill göra.
KihlbomMedlem sedan mars 200555 inlägg Jag ska köra bokföringprogram, photoshop, ip-telefni plus lite övriga program. Även samtliga nätverkets filer skulle jag vilja sparades på denna.
Dessa filer och program ska också kunna köras på samtliga datorer i nätverket.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Jag tänkte mer på hur du tänkt starta programmen från en annan maskin. Har du tänkt koppla upp dig med remote desktop/terminal services, eller starta över nätverket?
KihlbomMedlem sedan mars 200555 inlägg Jag vet inte riktigt :).. Det är därför jag skriver här. Jag vill att det ska fungera så bra som möjligt, *så klart*.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Flera program , bl.a. bokföringsprogram, har en server- och en klientdel. D.v.s. du installerar en klientdel som kopplar upp sig mot en central databas på en filserver.
Det man brukar använda sig av i en fleranvändarmiljö är dock någon variant av Terminal Services eller VNC. VNC generellt sett är ganska full av hål och inget jag rekommenderar, men det är dock populärt. Hur VNC hanterar applikationer känner jag inte till. Ska du använda applikationer i en fleranvändarmiljö behöver applikationerna vara anpassade för att kunna köras i en sån miljö.
Om det bara är du som ska köra så är det absolut lättast att installera programmen som vanlig på din "server". Detta kan lika bra vara en Windows XP isåfall. Det du sedan gör är att ansluta dig till den maskinen m.h.a. Remote Desktop.
mstsc /v:servernamn
eller
mstsc /v:servernamn /console
om du vill ansluta till konsolsessionen (fungerar som om du skulle logga in lokalt på maskinen)
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Ett tillägg till ovan är att du inte kan använda alla applikationer på detta sätt. IP-telefoni kommer säkerligen att strula. Det finns även de företag som tillhandahåller IP-telefoniklienter som inte kan hantera NAT. Ljud över remote desktop kommer inte heller att fungera eftersom det bara är envägskommunikation. Det måste du alltså köra lokalt på den maskin du kör ifrån, såvida applikationen inte har någon typ av server/router- och klientdel.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg TS kräver licencer. Antingen "per user" eller "per device".
På mitt jobb satt jag upp en bunt klienter med linux och kör Terminal Server på en Win 2003 burk via fjärrskrivbordet.
(Det finns även för linux)
Så slipper man en massa windowslicencer bara för att köra TS.