webForumDet fria alternativet

Kan inte installera

1 svar · 250 visningar · startad av LeonL

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Emellanåt upptäcker jag att jag inte kan köra igång vissa program. I går körde jag exempelvis ett spel, och det funkade felfritt om man bortser de "Access Violation"-felmeddelanden som jag fick (som nog beror på buggar i programmet). Nu i dag försöker jag starta spelet, men ingenting händer. Jag kollar då aktivitetshanteraren och ser att processen faktiskt är startad och använder CPU-resurser.

Jag försökte då installera om programmet, men installationen startar bara halvvägs. Rutan med texten "Setup is preparing" kommer som vanligt upp, och när det har laddat färdigt så stannar allt bara och installationsprogrammet svarar inte, vilket leder till att jag får "tvinga" programmet till att avsluta.

Fenomenet har hänt förut när jag försökte installera ett annat program. Jag såg att installationsprogrammet initialiserades, men inget hände. När jag bara lät det vara och stänger av datorn sätter allt plötsligt igång och installationsprogrammet börjar fungera. Men då hade jag ju redan börjat stänga datorn och därav ständes installationsprogrammet innan jag ens hann installera någonting. Jag minns dock inte hur jag lyckades med att installera programmet senare. Jag har för mig att jag stängde ner nästan alla processer som fanns.

Jag använder Windows XP. Lösningar, någon?

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Efter ett tag har jag nu upptäckt ett mönster på det hela. Det verkar som om att alla program som jag inte kan starta/installera är 16-bits-program.

Jag har sökt på nätet efter olika sätt att rätta till problemet, och de lösningar jag fick upp var:

• Köra System File Checker
  • Ersätta den nuvarande autoexec.nt-filen med en ny (=fräsch)
  • Installera om config.nt, autoexec.nt, command.com, i och med att ett speciellt virus infekterar dessa filer

Jag har provat allt som står ovan, men fortfarande går det inte att starta några 16-bits-program.

Tills vidare får jag fortsätta klura vidare. Ni kanske har några lösningar? :q

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)