Tjena
En kompis installerade SP2 nu i helgen och som en direkt konsekvens av detta slutade kontrollpanelen att fungera. Så fort man försöker komma åt kontrollpanelen kraschar explorer.exe och det går inte att komma åt ovan nämna panel vilket rejält begränsar nyttjandet av Windows. Har någon av er stött på fenomenet och hittat en lösning?
Kontrollpanelen krashar
5 svar · 460 visningar · startad av sabbacus
64-bitars Windows? Isf lägg på en senare build.
Testa annars att bara köra igång add/remove programs, utan att ändra något. Tryck bara Next tills den är klar. Se om det gör någon skillnad.
Det är gamla hederliga 32-bitars windows. Bara processorn som är 64-bitars :)
Du skriver att du använder ett grafikkort ifrån NVIDIA. De drivrutinerna kunde få kontrollpanelen att orsaka ett fel i explorer.exe i windows 2000. Och det verkar också gälla i XP. Lösningen för mig var att installera om med de senaste drivrutinerna för grafikkortet. Hoppas att samma lösning också fungerar för dig.
Jag hittade också nvidia + w2000-problemet när jag satt och googlade igår så tanken slog mig att det kunde vara relaterad. Däremot hittade jag noll och intet om att någon haft samma problem i winXP. Men ikväll blir det en ominstallation av burken så vi får se vad som händer efteråt.
Testade du att köra igång add/remove programs? Detta återställer nämligen DCOM om det är det som är problemet.