webForumDet fria alternativet

Finskt och svenskt XP på samma dator?

Windows

3 svar · 286 visningar · startad av d98rolb

Medlem sedan apr. 200123 inlägg
Frågan#1

På en dator finns flera användare. En del föredrar finska Windows Xp andra den svenska versionen. Datorn har en 160 GB HD. Så jag tänkte installera den svenska versionen av XP (den finska är installerad). En del användare kan finnas på både den finska och svenska delen.

Min plan är såhär:

Först delar jag in hd'n i två lika delar med 80 GB styck. Sen installerar jag den svenska Windows XP på D:, då läggs ju en bootmenu till. Med TweakUI kan man dirigera om "Mina dokument" i svenska XP till att peka på "C:\Document and Settings". Men sen funderar jag på om man ska stänga av systemåterställning i finska XP för D: driven och på C: för den svenska XP. Det borde vara det rätta så varje OS har hand om systemåterställning för sin egen partition. Eller är det bättre att stänga av systemåterställning helt i tex det finska XP och slå på det helt för C: och D: i det svenska XP.

Programinstallationer kanske är bäst att hålla separerade på C: och D:.

Finns det nåt mer att tänka på, vad kan gå fel? Jag vill att de ska vara oberoende av varandra, men man ska ändå komma åt den andra partitionen och "Mina dokument" bör nog ligga på samma partition för båda OS, exempelvis "C:\Document and Settings".

Kommentarer?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/faqs/muifaq.mspx#MUIques1 tror jag du vill titta på. Mycket enklare.

Medlem sedan apr. 200123 inlägg

Från din sida:

How can I acquire Windows MUI?
The Windows XP/2000 MUI is sold only through Volume Licensing programs such as the Microsoft Open License Program (MOLP / Open), Select, and Enterprise agreement (or with a new computer as an OEM version at customer request). It is not available through retail channels.

Det verkar alltså svårt för privatpersoner att få tag i. Annars håller jag med om att det verkar mycket smidigare. Självklart borde detta vara standard på alla Windows-versioner precis som det är på andra plattformar som Linux, Amiga. Mac OS X vet jag faktiskt inte hur det funkar.

Jymdis skrev:

http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/faqs/muifaq.mspx#MUIques1 tror jag du vill titta på. Mycket enklare.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

du borde alltså kunna köpa en OEM version när du köper ny hårdvara! :)

686 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
492 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
191 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
492 ms — ändringar (db)