webForumDet fria alternativet

Fel upplösning på fönstren

Windows

0 svar · 241 visningar · startad av tengan

Medlem sedan mars 200451 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

För tre månader sedan hade jag en 15" TFT skärm och körde på upplösningen 1024x768. Hade inga egentliga problem med grafiken då förutom att det i vissa spel (ex. Vice City och Battlefield 1942) brukade komma upp två streck, ett som täckte översta raden av pixlar på skärmen och en rad som täckte den allra högra raden. Detta fenomen hände bara då spelen ex. laddade för en ny bana, då när laddningsbilden kom upp och skulle täcka hela skärmen, fanns det en rad med pixlar hösta upp och en längst till höger som inte visade laddningsbilden, utan det som fanns bakom, ex. banan som laddades.

Idag har jag en 20,1" TFT skärm med upplösningen 1600x1200 och problemet med spelen finns fortfarande kvar, men det har jag vant mig vid. Det som däremot irriterar mig är att när jag ska spela Eve-online så täcker spelrutan endast 1024x768 av min skärm, bakom spelrutan ser jag mitt skrivbord. Det har hänt att andra spel också använder sig av 1024x768, fast bara i meny sammanhang, jag har ändrat upplösning i options, men det är bara under spelets gång som jag får upplösningen 1600x1200.

Så jag undrar vad sjutton det är som är fel! Gissade att detta inte enbart röde spel fomumet, utan har att göra med Windows inställningar, kanske har fel?. Men snälla, finns det inte någon som kan hjälpa mig?!
249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)