webForumDet fria alternativet

drivrutin - fel på word

Windows

19 svar · 650 visningar · startad av kaxigt

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg
Frågan#1

Hej!
Hoppas att detta är det rätta forumet för min fråga.
I går kunde jag använda word - idag går det inte. Det kommer upp en varningsruta hela tiden om att det är något med denna dll-fil:

MSGRSW32.DLL

Jag har startat om datorn flera gånger. Någon som vet vad som kan ha hänt? Detta är viktigt att jag kan åtgärda eftersom jag har ett stort arbete som jag skriver på.

Likaså - hur ställer man in så att det inte är så många program som körs i "bakgrunden".

TACK på förhand :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Testa installera om word.

Skriv "msconfig" i run/kör och gå till fliken autostart.

ok - sen då?

jag gjorde detta - klickade sedan på Ok men felet kvarstår.
Jag vet inte hur jag ska göra :OO

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

msgrsw.dll är gramatik-kontrollen för svenska. Filen ska ligga i följande katalog: C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\PROOF\1053\
Om den inte ligger där kan du söka efter den på hårddisken och ev. kopiera dit den. Annars är alternativet att installera om Word inte så dumt. :)

Hur gör jag för att installera om word om jag inte har en specifik diskett för detta utan allt ligger på en recovery som i såfall bootar om hela hd? (Vill jag inte göra)

Jag ska testa det andra...

Å nu har jag gjort det och jag har inte ngn mapp som heter shared files där utan en som heter systems och denna är tom! :q

red igen/ jag kan inte söka - den vill inte...kommer upp att det inte finns en mapp alternativt att den är ogiltig. Söker jag med hela sökvägen kommer stora varningsrutan fram om att det är på hårddisken...bla bla bla...

Mitåt. Du kör förmodligen svensk version av både Windows och Office. :)
Leta efter lämpliga översatta namn:
Common Files = Vanliga filer (?)
Microsoft Shared = Delade filer (?)
PROOF heter dock PROOF

bra att du sa det för så är det visst - och jag hittade den!!!!

Var skulle jag kopiera in den eller vad var nu nästa steg? Så jag inte gör fel....å andra sidan drivrutinen ligger ju där den ska

red/ satan...senaste ändringen är gjord 1999 står det - vad jag vet har denna buggat så jag kanske måste ändra till en nyare - eller..? *morrar nu*

Då skulle jag vilja att du skriver ner exakt vad felmeddelandet egentligen säger.

Winword har orsakat ett fel i MSGRSW32.DLL
Winword stängs.
Pröva med att starta om datorn om det uppstår problem igen

Gäller det ett enstaka Word-dokument eller gäller det alla?

det verkar bara gälla ett dokument och jag kan i så fall gissa på orsaken. Dok är en liten avhandling som har vissa noter på engelska. DVS - det finns engelsk text med i dok...

Jag öppnade upp 2 andra dok med enbart sv txt och där kommer ingen varningsruta upp.

men detta fel har aldrig visat sig tidigare - jag har skrivit på denna i flera månader nu. Det kom i "natt".

Enklast i sånt fall är nog att öppna dokumentet, kopiera all text, skapa ett nytt dokument och klistra in texten där. I mina öron låter det mer som ett dokument fel en ett Word-fel. :)

oki - jag ska testa. Återkommer strax ;)

jag kommer inte ens in i dokumentet längre för att kopiera - rutan dyker upp på en gång så jag KAN inte kopiera! *desperat*

Jag markerade dokumentet - kopierade detta och klistrade in innehållet i ett nytt dokument som jag döpte om. Det funkar ändå inte

Skicka över dokumentet till mig? :)
rikard@webforum.nu

skickat! :)

Returnerat.

VAD gjorde du? Och vad var det för fel?
Det verkar funka ju *glad*

stort TACK!!!

Jag gjorde samma sak själv. Kopierade från filen till en annan fil. Därefter markerade jag all text och valde svenska från listan över språk. Detta för att förvissa mig om att Word verkligen såg till att allt blev identifierat som svenska. Till saken hör att jag inte har en svensk version av Word, så jag har inte heller den fil som har bråkat med dig. Jag räknade dock med att det skulle påverka resultatet positivt, vilket det också verkar ha gjort.

Sen, som synes, kopierade jag även texten till ett Wordpad-dokument och sparade i RTF-format. Detta för att vara säker på att du skulle kunna komma åt texten även om min "Word-operation" inte skulle fungera som tänkt.

Så, vad det var som var fel vet jag inte. Jag la aldrig ner någon tid på att felsöka heller. :)

PS. Jag slänger de övriga filerna nu. DS.

U are my Hero :birp

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)