Hej, jag är innerligt trött på att varje gång jag skall in t.ex på min InternetBank och skriva in en massa siffror (koden) för att komma in.
Mijn fråga: Finns det nåt sätt att programmera in min inloggningskod på en tangent , så att jag med en tryckning på en viss speciell knapp på tng-bordet kommer in direkt där markören står å blinkar ?
Kortkommando-knapp
12 svar · 420 visningar · startad av alandia
Har inge vidare bra knep på lager. Men om du kör IE kan du ju spara det där automatiskt, sedan är det bara att dubbelklicka i rutan så hoppar log-in'et fram och du trycker bara enter så är du inne. Kör man t ex Opera finns liknande finesser fast dom är mer kraftfullare, inte orkat sätta mig in i det än (kör Opera).
..."spara automatiskt"? ..... går ju bara tills man vill spara och kopiera in nåt annat, t.ex ett kontonummer. Eller hur?
Både Opera och Firefox kan spara namn och lösenord som man fyller i där man ska logga in - Lunarstorm, forum och så vidare.
Har du svarat Ja på frågan om det ska sparas räcker det med att du nästa gång du ska logga in trycker Ctrl-Enter så fylls det i automatiskt.
Funktionen kan avaktiveras om man vill, men går att peta igång igen via menyerna nånstans.
Men personligen skulle jag aldrig ha login till internetbanken i Magic Wand (som det heter i Opera), lite väl modigt tycker jag... ;)
Ja, på de vanliga sidor går det. Men de allra flesta InternetBankerna har inte den funktionen, Man måste skriva in koden varje gång.
Stopp och belägg, du missförstår mig! Jag menar att funktionen finns i din webläsare - inte på serversidan...
Första gången jag fyller i login och lösen på en site jag inte varit på förut frågar Opera något i stil med "vill du spara detta i magic wand?". Accepterar jag detta får loginrutorna en liten gul rand runt sig för att markera att här håller Opera reda på användarnamn och lösenord åt mig. När jag återvänder nästa gång trycker jag Ctrl-Enter och vips är jag igenom. :)
NEJ.... jag missförstod dej inte ! Ifall du inte förstår bankernas Internet-tjänster: Bankerna FRÅGAR INTE om man vill spara.... för det går det inte av säkerhetsskäl. Därför vore det bra om man på nåt sätt kunde programmera in ett kortkommando på tangentbordet... Likt macrofunktioner t.ex i Word o. Excel. Jag vet mycket väl vad webläsare kan och inte kan !
Konstigt, jag som nyss ändrade lite i Operas inställningar, surfade till Nordeas login och sparade mina loginfunktioner där... ;)
Kika på filen så ser du hur jag menar.
Bankernas säkerhetssystem bygger helt på vad du som användare knappar in - Nordeas bygger på personnummer, en personlig kod samt en engångskod. Den sista är naturligtvis omöjlig att lägga in i Magic Wand, men resten var inga problem.
Återigen, det är i webläsaren informationen om vad som ska stå i rutorna sparas, det har bankens system ingen koll på alls.
Okej.. jag ger mej. Men nu har jag inte Opera. Jag använder Firefox. Det är möjligt att liknande funktioner finns här.... men jag kan inte finna dessa.
Jag använder AutoHotKey Helt suveränt.
Kanske du vill ha adressen?
https://www.autohotkey.com
Kom gärna tillbaka med synpunkter.
alandia skrev:
Okej.. jag ger mej. Men nu har jag inte Opera. Jag använder Firefox. Det är möjligt att liknande funktioner finns här.... men jag kan inte finna dessa.
Under menyvalet Verktyg -> Inställningar -> Sekretess finns Sparade Lösenord, där hittar du alla inställningar för det hela. :)
Inloggning till mitt bankkonto, fungerar inte att få in och spara loggn.data. Men nog mina andra användarnamn och lösenord till div, sajter. Jag ger upp. Tack för visat intresse och bistånd.
Ang. "AUTO.HOTKEY skulle nog vara bra, men lite knepigt att kofigurera. Jag missade nog en hel del av engelska lektionerna i skolan.........
HURRAA-A det fixade sej. Hittade ett mera lättförståeligt prog = HotkeyControl Xp. FUNGERAR ypperligt.
Glad påsk på er alla !