aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Idag när jag satte på min dator (kall uppstart) dök det upp en blåskärm med följande text:
Det finns inte några lediga sidor i stackminnet. Det är eventuellt nödvändigt att öka inställningen för MinSPS i SYSTEM.INI för att förhindra eventuellt stackfel. Det finns för tillfället 5 stack-sidor allokerade.
Tryck på någon tangent för att fortsätta.
!?! VA!?? Hur i .... kan stackminnet vara fullt vid uppstart???
En tangenttryckning senare startar datorn och Skrivbordet framträder efter ett litet tag. Då dyker en pop-up ruta upp:
Zlclient
Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas.
Kontakta återförsäljaren om problemet består.
Därefter startar allt utom ZoneAlarms säkerhetssvit.
Jag avslutade rubb och stubb, stängde datorn och började om. Nu verkar allt vara normalt men vad i häcklefjäll betydde blåskärmsmeddelandet??
Jag sitter på en gammal Pentium II, ErgoPro m665 med 450 MHz, 128 MB RAM med Windows 98 SE.
I fredags installerade jag ZoneAlarm Security Suite i förhoppningen om att deras eget AV borde funka ihop med brandväggen. Vet inte om detta är relevant, men i fall att...
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Re: Win98: Slut på stackminne vid uppstart!?!
Vad är egentligen stackminnet? :q Har inte det med RAM-minnet att göra eller är jag helt ute och cyklar?
Det första felmeddelandet (blåskärmen) dök upp vid första uppstart i dag också. Stäng av datorn. Sätt på. Borta! :q Ingen som har nån idé om vad meddelandet kan betyda? Hur kan minnet vara fullt vid dagens första uppstart just???
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Re: Win98: Slut på stackminne vid uppstart!?!
aasah skrev:
Idag när jag satte på min dator (kall uppstart) dök det upp en blåskärm med följande text:
Det där är ett mycket gammalt och mycket klassiskt problem med dom DOS baserade versionerna av Windows.
http://support.microsoft.com/?kbid=145799
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Tack, Reefer! :)
Tyvärr vete fanken om jag vågar ge mig in i BIOS och strula runt... så det är nog olösligt... :( Jag får väl se om det fortsätter strula.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
aasah skrev:
Tack, Reefer! :)
Tyvärr vete fanken om jag vågar ge mig in i BIOS och strula runt... så det är nog olösligt... :( Jag får väl se om det fortsätter strula.
Det behöver du inte, strula med BIOS, för det mesta brukar det funka om man gör som det står i punkt ett;
1. Startfilen Config.sys är kanske inte korrekt konfigurerad för Windows-installationen. Prova med följande värden:
STACKS=64 512 ;(högsta tillåtna)
FILES=60
BUFFERS=40
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg ??? :q Min Config.sys innehåller inga rader där detta sätts alls. Är det alltså så att dessa rader ska skrivas in sist i filen eller? :q Jag förstod det som att man skulle ändra befintliga värden?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Ja, då är det bara att du lägger till dem. Står de inte med i config.sys så är det standardvärdena som används.