Hmm ... kan det ha att göra med att vissa filer är återställda från en backup som gjordes från en annan dator?
Men varför blir nya mappar skrivskyddade? Eller ... skrivskyddsrutan är ifylld med ett grönt fält, alltså ingen bock.
6 svar · 769 visningar · startad av Gislaved
Jag har en bekant som kör Win XP och har råkat ut för två problem.
Någon som har en lösning?
/r Kan ju tillägga att jag har letat lite på forumet och hittat liknande problem, men inte snubblat över någon lösning som har fungerat.
Hmm ... kan det ha att göra med att vissa filer är återställda från en backup som gjordes från en annan dator?
Men varför blir nya mappar skrivskyddade? Eller ... skrivskyddsrutan är ifylld med ett grönt fält, alltså ingen bock.
Ibland är det skönt att ha en egen tråd att skriva i. :)
Jag lyckades få bort genvägarna på skrivbordet genom att logga in som Administratör i felsäkert läge. Dock kvarstår problemet med att nya mappar blir skrivskyddade.
Är de verkligen skrivskyddade i den meningen att det inte går att skriva eller ändra något i dem?
Är det ingen bock är mappen inte skrivskyddad. Dvs är hela rutan ifylld så är den inte skrivskyddad.
Det skulle kunna vara så att du har någon tjänst igång som använder katalogerna? Kör du tillexempel en IIS-tjänst eller motsvarande så brukar IISen vara duktig på att låsa mapparna - vilket den ska göra.
Rikard skrev:
Det skulle kunna vara så att du har någon tjänst igång som använder katalogerna? Kör du tillexempel en IIS-tjänst eller motsvarande så brukar IISen vara duktig på att låsa mapparna - vilket den ska göra.
IIS finns inte på datorn. Vilka andra tjänster ska man hålla koll på som gör sådant?
legis skrev:
Är de verkligen skrivskyddade i den meningen att det inte går att skriva eller ändra något i dem?
Är det ingen bock är mappen inte skrivskyddad. Dvs är hela rutan ifylld så är den inte skrivskyddad.
När hon skapar en ny mapp blir hela rutan ifylld. Vad innebär det till skillnad mot att den är helt tom?
Det är vissa dokument, till synes helt slumpvis utvalda, som är skrivskyddade. De har inte varit det tidigare. Å andra sidan har jag inte tillgång till datorn så att jag kan kontrollera. Användaren är inte särskilt hemma i Windows.
Den rutan kan man strunta i att titta på. Den betyder inte att det är skrivskyddat. Kolla under fliken Säkerhet/Security så ser du vad som gäller för mappen.