webForumDet fria alternativet

Behörigheter via nätverk

Windows

13 svar · 510 visningar · startad av Justice

Medlem sedan feb. 200544 inlägg
Frågan#1

Om jag vill ställa in specifika behörigheter för en mapp som finns utdelad på nätverket, hur gör jag då?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ställ in rättigheter som du vill ha det genom att högerklicka på mappen, välja Properties och sedan fliken Security.

SirPeter skrev:

Ställ in rättigheter som du vill ha det genom att högerklicka på mappen, välja Properties och sedan fliken Security.

Jag har Allmänt, Dela ut och Anpassa. Ingen säkerhetsflik.

Gå till Verktyg - Mappalternativ och fliken Visning och bocka bort Förenklad fildelning så får du fram den fliken. Såvida du inte har FAT som filsystem, då får du konvertera till NTFS.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Eller såvida du inte har WinXP Home.

SirPeter skrev:

Gå till Verktyg - Mappalternativ och fliken Visning och bocka bort Förenklad fildelning så får du fram den fliken. Såvida du inte har FAT som filsystem, då får du konvertera till NTFS.

Tackar.

Eh. Då blev rättigheterna helt knas istället.

Jag har mig själv som fullständig behörighet. Lika så min användargrupp. Men ändå kan jag inte se bilder i mappen eller gå in i undermappar!?

Har du sett till att det som ligge i mappen ärver rättigheterna?
Det gör du genom att klicka på knappen Avancerat och sedan bocka för en liten bockruta om jag inte minns fel.

SirPeter skrev:

Har du sett till att det som ligge i mappen ärver rättigheterna?
Det gör du genom att klicka på knappen Avancerat och sedan bocka för en liten bockruta om jag inte minns fel.

Jo, allt är inställt på att allt under skall ärva rättigheter.

Jo men du kan behöva tvinga igenom det efter att du har ställt om det på mappen.

Och hur då?

Den nedersta bockrutan där det står "Replace permission....osv". Bocka i och klicka på OK

SirPeter skrev:

Den nedersta bockrutan där det står "Replace permission....osv". Bocka i och klicka på OK

"Ersätt behörighetsposter för alla underordnade objekt med de poster som visas här och som är tillämpliga för underordnade objekt". Om jag tar det och klickar på OK så försvinner bocken och problemet med nekad åtkomst kvarstår.

Fortfarande ingen som har en susning?

Varken kontot Administratör eller jag som skapat mappen har möjlighet att komma åt filerna och undermapparna i katalogen. Helskumt.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)