webForumDet fria alternativet

Banta ner antalet onödiga processer

6 svar · 514 visningar · startad av ChristianS

ChristianSMedlem sedan dec. 2004290 inlägg

Tjo gott folk. Jag har kommit till den beklämmande insikten att jag förmodligen har en väldans massa skit på min dator som jag antingen 1) inte vill ha där eller, ännu värre, 2) inte ens vet om, som diverse spionprogram och ads.

Tog mig t.ex. en titt på hur många processer jag har igång i mitt OS (win2k sp4).... 33 st! Och gud, jag känner knappt igen namnen på en fjärdedel av dem! Pratade dessutom med en bekant som påstod sig ha haft samma antal, men sedan kört någon slags guide som förklarar vilka processer som är absolut nödvändiga att ha kvar på datorn och vilka som inte är det. Efter han kört klart guiden och bantat ner antalet processer till hälften märkte man förändring; datorn agerar snabbare på alla sätt, framförallt i startupen; inga felmeddelanden av något slag; ingen som helst spy-ware i form av popup på nätet. Även om jag uppdaterar virusprogrammen kontinuerligt, använder firefox och allt som tänkas kan så verkar saker och ting
bara lastas på pall. x(

Mina frågor är, eftersom jag knappt har kontakt med min bekant just nu: känner någon igen den här guide-metoden? Vad går det ut på? Kan man verkligen banta ner antalet processer till 16-17 st? Hur kan man på andra och enkla sätt göra sig fri massa skit på burken (förutom frekventa defragmenteringar och/eller virus-checkar med diverse program samt formatering)? Tänker mest på program som installerar sig själva utan att man märker det, sånt som man kan råka ut för under en helt vanlig surfning.

Tack på förhand

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Stort tack muskot, skall ta mig en titt och se om det ger resultat.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det är bara dumt att fippla med det. I längden kommer din dator iaf. inte att gå snabbare. det är en lika stor hype som aftonbladets "snabba upp din dator på 20minuter" artiklar. i 8 fall av 10 kommer saker o ting slutar fungera och till vilken nytta 5MB sparat ram?!

Nja, vet inte riktigt. Saker och ting började verkligen ta fart då en annan körde en guide, men ja ska va försiktig :)

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

stoffe-2k skrev:

det är bara dumt att fippla med det. I längden kommer din dator iaf. inte att gå snabbare. det är en lika stor hype som aftonbladets "snabba upp din dator på 20minuter" artiklar. i 8 fall av 10 kommer saker o ting slutar fungera och till vilken nytta 5MB sparat ram?!

Nej, någon revolution är det inte tal om, men på lite äldre datorer med lite minne kan det göra underverk att stänga av onödiga tjänster. Har man koll på vad man gör kommer man inte inte märka någon funktionsmässig skillnad.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

JA här finns det MB att tjäna ;)
Plus att slippa att starta upp dessa onödiga tjänster.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)