Hej hej..
Jag har tänkt mig att installera om C: där Windows ligger, men vill fortfarande ha kvar filerna som ligger på partion D: och F:. Kommer dessa filer ligga kvar om jag raderar C: helt och lägger till en ny partition, formaterar och installerar Windows där igen?
mvh coffa. tack på förhand
AntonhMedlem sedan maj 200357 inlägg Varför ska du radera partitionen c:??
det rärcker med att fromatera den.
det du behöver göra är att du stoppar in win skivan, och när du ska installera så väljer du vilken partition du vill installera på och formaterar den. allt annat på andra partitioner förblir som det var innan. du behöver inte ta bort och skapa en ny partition.
hoppas att det var ett godtagbart svar :D
oook.. men grejen är den att jag gjorde så, fast på något vis så lyckades inte partitionen formateras utan alla filer var kvar, fast XP var ominstallerat :S kanske borde testa igen. Dock lite jobbigt om samma sak händer igen, det tar ju trots allt lite tid att installera XP.
tack för svar!
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Akta dig noga innan du börjar trixa med partitioner.
Är det filer du är rädd om, gör en backup och kolla att den fungerar innan du gör bort dig.
Annars är det bara att boota med skivan och köra formatering och instalering direkt från den, lägga till en partition kan du också göra där men då blir du av med all info på dom andra partitionerna.
Tipset blir att använda ett tredjepartsprogramm efteråt för att skapa en ny partition(partition magic t.ex)
AntonhMedlem sedan maj 200357 inlägg när du har valt vilken partition du vill installera xp på så kommer det upp en meny där du kan välja om du vill formatera eller inte, du kanske valde att inte formatera
hoppas att det löser sig
Tack för svar, ska testa lite nu!
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg OBS!
Partionerna behöver inte ligga i samma ordning i windows installations program som det låg i windows, kontrollera noga att du formaterar rätt.