da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Hej
Har lagt en genväg till en cmd fil i autostart. Denna mappar upp vissa enheter. Problemet är att den körs inte vid uppstart av datorn. Klickar jag på filen så fungerar det. Har lagt genvägen både under all users och specifik användare. Vad kan detta bero på? Har samma problem på flera datorer. Cmd filen ser ut som:
@ECHO OFF
NET USE G: \\server\deltagare passw /USER:Datasal /PERSISTENT:NO
NET USE B: \\server\Grafik passw /USER:Datasal /PERSISTENT:NO
NET USE O: \\server\Bild passw /USER:Datasal /PERSISTENT:NO
exit
denna ligger under c:\windows
Var har du lagt in den? Registret eller i programgruppen autostart?
da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Autostart, fast jag har bara en genväg där till filen som ligger i windows mappen
Händer något alls?
Två möjliga orsaker till problemet:
- Filen distribueras inte till datorerna.
- Autostart heter Startup på engelska, så kanske har du lagt in den i fel grupp om du använder olika språk på elevdatorerna och din dator.
En sak du kan testa är att lägga något annat program i samma grupp och se om det funkar.
Men jag tror att det finns något mer standardiserat sätt att göra detta på, även om jag inte vet hur.
Det är bättre att göra ett logonscript så att när användarna loggar in på domänen (jag antar att du har en sån) så körs scriptet som mappar upp enheterna.
På så sätt så behöver du bara göra ändringen på servern istället för på alla klienterna.
da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Nej, vi har ingen domän detta är i en datasal. Användarna har inga konton, det som mappas upp kataloger från en dator i salen.