webForumDet fria alternativet

Omöjligt att komma in datorn! Vad göra?

Windows

14 svar · 544 visningar · startad av battistino

Medlem sedan okt. 2004246 inlägg
Frågan#1

Hej!

Problemet är alltså att det inte går att komma in i datorn. Och försöker man i felsäkert läge så startar den om sig. När man försöker reparera med XP-skivan så hänger sig hela datorn! Vad ska jag göra?

Desperat behov av hjälp!

Den laddar grafikkort och sådant som den ska sen startar den om den kommer inte så långt så att den laddar xp loggan

XP-reparationen stannar undertiden då den laddar nånting startprocesserna eller liknande.

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

det verkar som om du har fått in nåt skit i burken. Jag utgår från att du menar att du bootar om din hd när du säger att du ska reparera med xpskivan. Om inte - blås ut skiten!

jag startar alltså med xp-skivan och går in på reparera

kan du inte köra en hel recovery istället för att reparera eftersom det inte verkar att fungera. Skulle problemet kvarstå - det vill säga att det inte går att boota om datorn för att den beter sig lustig så vet du med all säkerhet att du fått in skit, eller.....någon modul kanske har dragit sin sista suck? Inga tendenser åt det hållet innan den började strula?

en hel recovery?

ja - när du går in med xpskivan för att reparera så blåser du inte ut hela hårddisken väl? Jag menar att du ska blåsa ur hela skiten och göra en total nyinstallation.

Jag vill inte formatera datorn. l spara det jag har på den. Och jag har inte gjort några återställnings disketter.

Medlem sedan feb. 200511 inlägg

Har du installerat något sista gången du kunde logga in? isåfall tryck f8 vid uppstart, felsäkert läge och försök avinstallera drivrutin eller vad det är. Kan även köra HIJACKthis i felsäkert läge och klura ut om det är virus. Det sista kanske inte är den enklaste metoden?

Sen finns det windowsPE som du kan rädda filerna dina med då det är NTFS bootbart. Ungefär som fdisk. Kanske är smått avancerat. gäller textdokument till diskett.

Eller så har någon komponent rykt troligtvis minnet.

Ett annat tips är att plocka ut hårddisken och sätta in den i en dator som har windows2000xp 2003 så kan du ju alltid säkerhetskopiera grejjerna. men börja isåfall med att virusscanna den i "kompisens dator".

Kommer inte på nått mer direkt du kan göra.
Om du installerar om gör 2 partitioner en för op.sys och en för din data så är det större chans att du undviker att förlora data vid systemkrasch.

Tack för mig! När vi ändå håller på. Så kan kanske någon förklara hur jag gör om jag vill ha statiskt datum insatt i en tabell varje gång jag skriver till tabellen. EX kolumner: Anteckningar | Datum | händelse.
Och så har jag tre formulär som gör insertinto till dessa kolumner. Grejjen är den att att varje gång jag trycker spara så vill jag att datum automatisk uppdaterar sig själv till ett statiskt värde för aktuell dag = ) Inte av typen now()

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Hmm.. låter som ett liknande problem en kollega till mig hade för ett tag sedan.

Har du några USB-enheter inpluggade?
- Testa då att plugga ur alla ev. USB-enheter och boota sedan om.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

kaxigt skrev:

Jag menar att du ska blåsa ur hela skiten och göra en total nyinstallation.

Jaaa! Perfekt, vi formaterar disken för att minska risken att få tillbaka någon data av värde. Vilken idé! :x

cubic skrev:

När vi ändå håller på. Så kan kanske någon förklara hur jag gör om jag vill ha statiskt datum insatt i en tabell varje gång jag skriver till tabellen. EX kolumner: Anteckningar | Datum | händelse.
Och så har jag tre formulär som gör insertinto till dessa kolumner. Grejjen är den att att varje gång jag trycker spara så vill jag att datum automatisk uppdaterar sig själv till ett statiskt värde för aktuell dag = ) Inte av typen now()

Skapa en ny tråd i rätt forum för att få svar på den frågan.

battistino > En lösning som kan fungera för att rädda din data är att installera en extra kopia av windows (i ex. mappen C:/win2/). Sen bootar du upp den installationen och tar säkerhetskopior på all viktig information.

Det du sa Peer låter vettigast men krångligt. Ska testa med att byta RAM-minnet har fått tips om att det kan ha rykt på annat håll också! :)

Nu testar jag med en ny hårddisk så tack för alla svaren ändå:)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

skulle rekomendera att du bootar upp på din Xp skiva
trycker R för att gå in i konsollen

skriv chkdsk /r eller chkdisk /r

kolla om den hittar nått fel ..

Ja men man kommer inte så långt...

jag har kommit fram till att det var Hårddisken som var paj. För när jag testade med en ny så funkar allt och det går inte använda den gamla som slave.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)