Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg Vi är 3 - 5 personer som arbetar ihop. Våra datorer är urgamla och ska bytas ut inom kort. Idag finns en gammal server som sparar alla filer men utan backup. Vi är uppkopplade mot internet via en hub med 5 stycken uttag.
Jag har lite funderingar på vad vi behöver i framtiden: vi kommer visserligen arbeta med gemensamma dokument men behövs det verkligen en filserver lokalt för ändamålet? Är det inte smartare att skaffa någon bra server-provider som backar upp allt material och som vi arbetar mot.
Den enda nätverkskopplingen vi behöver mellan datorerna är för att snabbt kunna skicka filer mellan varandra men för det behöver vi väl egentligen ingen server?
Kör vi XP är väl det en smal sak att koppla upp dessa mot varandra och hämta filer utan att en extern server behövs kopplas in?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg 1. Hur pass viktiga är dessa dokument
2. Jobbar ni olika tider och behöber komma åt andras dokument när de inte är där
3. Har ni behov av andra tjänster än fillagring
Det finns många frågot och det finns inget universalsvar i en sån här situation. Varje nätverk bör anpassas efter individernas önskemål.
Ni kanske ska köpa en Small Business Server där ni kan ha en portal och Sharepoint Services för dokumenthantering och dokumentspridning?
Ni kanske ska jobba via terminal services mot en central server så alla kommer åt samma dokument samt att de sparas på en central plats?
terminal services sparar även in på underhållet av applikationer eftersom ni bara har MS Office eller liknande programsvit på denna server.
Kör ni terminal services kanske ni dessutom kan fortsätta använda era gamla datorer eftersom alla beräkningar görs på servern.
Server provider kan vara bra men jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av backuplösningar över Internet.
Fildelning mellan maskinerna kan fungera men min erfarenhet är att allt blir en enda röra och till slut vet man inte var vilka dokument finns eller vem som håller på med vad.
Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg Svar 1: Det finns viktiga dokument.
Svar 2: Vi jobbar olika tider och kan behöva komma åt varandras dokument vid olika tider, men det är inte ofta.
Svar 3: E-post har vi en extern tjänst för, vår hemsida ligger externt men vi har en webbserver vi kör VPN genom.
Om vi kör utan egen filserver, men med någon form av RAID eller spegling av hårddiskarna på varje burk samt backup varje natt på extern server borde vi säkrat oss från dataförluster? Risken med att ha alla dokument hemma är ju att om vi drabbas av inbrott förlorar vi allt. Är det inte lättare att administrera ett sådant nätverk utan server?
Vi kommer aldrig hantera mer data än vad moderna 100GB hårddiskar klarar av. Är det inte rejält overkill med terminal services då?
Missar jag några viktiga tjänster vi kan komma behöva i framtiden tro? Och om vår dokumenthantering skulle växa, skulle det vara svårt att koppla in en lokal filserver och styra om backuprutinerna att ta backup på den istället för på varje dator?