cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Det här är egentligen en fortsättningen i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=118258&forumid=78 men eftersom det handlar om xp så skapar jag en tråd här istället.
När jag väljer att installera xp från datorn, så säger den bara att c:/ är fullt, och att jag måste välja en annan partition när jag kommit en bit i installationen. Hur gör jag egentligen för om jag vill installera den här xp pro varianten över nuvarande c:/, alltså formatera först.?
Tack på förhand... :)
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg I installationsprogrammet när du ska välja var du vill installera operativsystemet så kan du välja att ta bort partitioner. Ta bort de partitioner du inte vill ha så skapas det en ny sen där du kan installera det. Alternatvit väljer du att formatera partitionen innan installation. Det alternativet har du också under installationsfasen.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Väljer jag att ta bort den valda partitionen står det att jag inte kan utföra den begärda åtgärden, pga den här partitionen innehåller temporära installationsfiler som krävs för att slutföra installationen... Vad ska jag göra?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det låter som att du inte har bootat från cd-skivan.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Jag har ju som jag beskrev tidigare ingen cd-rom! Installerar allt från d:/ där samtliga installationsfiler ligger.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Eftersom det inte verkar finnas någon lösning på mitt problem kanske det är lika bra att jag först installerar xp på d:/ och sedan formaterar c:/ efter det installerar jag xp på c:/ och efter det formater d:/ men det tar rätt lång tid.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg C: måste du ha för att kunna boota maskinen, här läggs alla systemfiler. D.v.s. du kommer inte att kunna formatera C:. Det du kanske kan göra är att installera på D: sen bootar du upp maskinen och tar bort själva WINDOWS-katalogen på C:.
Du kommer inte att kunna formatera C: men att ta bort WINDOWS-katalogen kanske räcker för att du ska få plats.
Ovan är baserat på att du redan har en installation på C:, har du inte det och det ändå inte finns plats så blir det till att ta bort andra kataloger på C: vad det nu är.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Installerar på d:/ nu, får se hur det går... :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Varför kan du inte låna en cd-spelare av någon under själva installationen då? Då är alla problem ur världen.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Så sant så, nu har jag iaf installerat det på d:/ och kör därifrån nu... Får se hur det fungerar. Någon som har ett tips på hur man tar bort windows katalogen i c:/ som numera inte används.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Markera och tryck på Delete?
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg "Filen är skrivskyddad!" Det fungerar inte även om jag avbockar skrivskyddarfunktionern.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Ta ägandeskap av katalogen.