B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Frågan 25 jan. 2005 21:35 #1 Jag blir galen.. har man t.ex ett fönster öppet och ska minimera det så kan det ta 20 sek innan det är klart.
Har kollat efter virus, spyware och tömt det som jag vet man kan tömma. Men samma sak..
Vad är det som gör datorn långsam?
Kollade på processer och då var CPU användningen 98-100%, men bara i 1 eller 2 minuter sen gick det ner till 7 %.
B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Ja även efter omstart. Nu försökte jag byta namn på en fil genom att högerklicka med musen, det tog 10 sek innan den hade laddat färdigt..
Mr Nils Medlem sedan jan. 2000 640 inlägg Hur många processer har du igång?
SirPeter Medlem sedan feb. 2001 15 571 inlägg Ta en skärmdump på vilka processer som är igång och posta så kanske någon kan hitta en som inte borde vara där.
Dryden Medlem sedan aug. 2002 18 625 inlägg Min dator var också seg så i helgen gjorde jag den defragmentering. Resultatet blev en burk som känns väldigt mycket piggare, vad gäller det mesta. Kör du XP så starta upp i felsäkert läge, Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Diskdefragmenteraren.
B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Har kört defragen också.. hjälper inte.
Skärmdump kommer här.
Lasp Medlem sedan juli 2000 12 980 inlägg Japp du har något som suger resurser.
Vänteparam borde ligga på 98 99 % du har en srvhost och Iexplore som tar resten. Undrar vad det kan vara?
Har du webläsaren öppen när du tycker att det är segt?
B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Tycker det är lika segt hela tiden, har inte tänkt på om det är någon skillnad på om webläsaren är öppen eller ej.
Är mest sur.. :)
B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Nu har jag testat lite. Datorn är seg utan att webläsaren är öppen.
Att kopiera filer, öppna mappar och liknande är supersegt. Man blir nästan galen.
jonne Medlem sedan jan. 2001 1 154 inlägg Vad har du för hårdvara då? Läge sedan förra ominstallationen?
Antonh Medlem sedan maj 2003 57 inlägg jag gissar på att du har för lite RAM
såg att många processer slukade ditt ram.
vet inte om det är så... svårt att säga utan att veta vad du har för processor, ram, hd, mm.
men antagligen är det ramminnet.
annars får du formatera den, då löser du iaf problemet om den flöt innan.
B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Har 256MB ram, men kör inga krävande program. Processorn är på 2200.
Så formatering är det som gäller?
Min dator blev sjukt seg förrut.. Gick knappt att se på film... Formatera var den enda utvägen.. Nu funkar den hur bra som helst!!!
Jag kom förresten på vad det kan vara! Har du lddat ner nån film nyligen, som inte funkat? I så fall kan det bli 99% CPU när du är inne i den mappen tills du tagit bort den film eller fil som inte fungerar (Om du laddat ner nån sån).. Kan iallafall testa det..
B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Tack för tipset men jag har inte laddat ner någon film. Får ta och formatera.. men då går ju allt på hårddisken förlorat!!! :(
B bymarie Medlem sedan aug. 2002 2 436 inlägg Mmm.. men bränna ut 10 cd-rom känns lite jobbigt..