Hejsan,
Gar det pa ngt satt att stalla in sa att en win2003 server startas om automatiskt varje dag kl0400 och hur gor man det?
22 svar · 729 visningar · startad av Gimbo
Hejsan,
Gar det pa ngt satt att stalla in sa att en win2003 server startas om automatiskt varje dag kl0400 och hur gor man det?
Du kan ju schemalägga det genom att skapa en cmd-fil med shutdown-kommando.
Vad är syftet egentligen?
har bara 256mb minne pa serven och denna ats upp ratt sa snabbt...
har du ngn aning om hur jag skall ga till vaga for att starta om den automatiskt, vet att det finns ngt som heter shutdown -r -t ??
men vet inte hur jag skall ga tillvaga, skall jag skriva det i en textfil och sedan sbara den som .cmd ?? vad gor jag darefter?
Du borde nog försöka leta reda på orsaken till minnesläckaget istället för att schemalägga en omstart av servern.
jag tror inte 256mb e sa mycke da man har 250personer online pa ett community kontinuerligt.. borde uppgradera minnet, men tillsvidare sa vill jag schemalagga en omstart...
vad tror du minneslackaget kan bero pa om det nu e ett sadant?
och hru schemalagger man en omstart?
Som att sticka huvudet i sanden som en struts och låtsas som att det inte finns nåt problem :)
Håller med Anders om att du borde hitta vad som äter minne. Det finns verktyg som memsnap, tlist (för att dumpa processer) eller bara taskmgr /svc om du vill kolla i en kommandotol utan att ladda hem tlist.
Ligger tråden under IIS för att det är IIS som äter minne? Du kan använda performance monitor för att kolla hur minnesanvändningen ser ut över tiden och vilka trådar som tar minne.
För att svara på frågan så kan du använda shutdown.exe precis som du säger. Lägg det i en textfil som du sedan däper till blabla.bat. Sedan startar du Schemaläggaren och schemalägger en aktivitet som kör igång den .bat vid den tidpunkt du vill.
det sager mig inte sa mycket, kan ju inte ta reda pa om vart i websidan det strular, jag kollar perfomance och ser att en fil som heter w3wp.exe tar upp 30mb minne...
om man har runt 200 personer online hela tiden e det inte normalt att 256mb minne ats upp ratt sa enkelt?
gar det att dumpa minnet utan att starta om serven?
legis: shutdown.exe var finner jag den filen??
kan man fa en detaljerad beskrivning pa hur man ska ga till vaga?
shutdown.exe finns under C:/windows/system32.
Kommandot för att starta om är då följande:
shutdown -r
Gimbo skrev:
om man har runt 200 personer online hela tiden e det inte normalt att 256mb minne ats upp ratt sa enkelt?
Nej.
webForum är bara ett exempel i raden om än jag har för mig att vi har 512 MB RAM i vår webbserver. :)
Det finns en de saker man kan göra varav en är att ladda hem IIS debug tools. Där finns olika verktyg där du bl.a. kan tracka de trådar som görs mot din IIS.
Ska du ta det ett steg längre kan du skapa en minnesdump av w3wp när du har problmet och sedan analysera den för att se vilka trådar som är igång men det är en komplicerad process.
Kolla på IIS debug tools:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=01c4f89d-cc68-42ba-98d2-0c580437efcf&DisplayLang=en
Okej, jag måste nog säga att jag tycker det verkar lite som en väldigt dåligt lösning, oavsett om den bara är temporär.
Du måste ta reda på exakt vad det är som suger upp ditt minne, samt varför. Bara för att servern konsumerar 256 MB RAM betyder inte att din applikation läcker och du behöver sätta i mer RAM. Å andra sidan, om det nu är så att det är din app som inte hanterar minnet ordentligt, då kommer det ju inte att hjälpa att sätta i mer minne än då, eller hur? Du får nästan alltid en konstant stigande kurva vid minnesläckage, och det är inte alltid helt lätt att upptäcka den, eftersom den kan sträcka sig över varierande tidsperioder, ibland över mer än flera veckor.
Jag skulle göra 5 eller 7 stycken 12-timmars mätningar som koncentrerar sig på att rama in de tidpunkter varje dygn där servern har mest att göra, för ett kommunity antagligen mellan 14.00 till 02.00. Det vet du ju bäst själv antagligen.
Eftersom det är minnet som är problemet skulle jag föreslå följande räknare i PerfMon;
1. Memory: Pages/sec
2. Memory: Page Faults/sec
2. Memory: Available bytes (eller Mbytes)
Dessa tre mätare bör alltid tas hänsyn till tillsammans, inte var och en för sig. Enligt vad jag vet; för tillfredställande resultat bör Pages/sec hålla sig på ett medelvärde under 20, mätt på t.ex. en 12- eller 24-timmars period. Available bytes bör vara mer än 5-10 MB säger vissa, men jag anser att det bör finnas mer än så ledigt ifall nu systemet får för sig att ladda upp nåt stort i minnet. Page Faults/sec skall vara så låg som möjligt.
hej, override forstar inte riktigt vad du menar med raknare i PerfMon??
kan jag pa sa sett vad det ar som slukar upp minnet och var pa sidan detta sker?
Sedan det dar med omstart, jag klickar pa shutdown.exe men den laddar bara ett dos prompt fonster och darefter hander inte sa mycket mer??
Performance Monitor, PerfMon, är ett verktyg som ingår i Windows (Administrationsverktyg > Performance) för att utföra mätningar som visar vad exakt datorn håller på med, för att sedan visa denna data som grafer, staplar eller sifferstatistik. Man kan sätta mätare på olika segment att systemet, som t.ex. hårddisk, processor, nätverk eller minne. Du kan få nästan sjukligt exakta siffror som t.ex. hur många trådar en viss process använder, hur mycket minne dessa konsumerar, i vilken del av minnet som visa processer letar efter pages, hur lång tid instruktioner till processorn köas och hur lång kön är eller bara en sån simpel grej som att kolla hur många sessioner din IIS har i minnet. Det handlar bara om att kunna tyda alltihopa också, och det är inte alltid det lättaste.
Antingen kan du titta på dessa mätare i realtid eller så kan du spara resultatet till en loggfil som du sedan öppnar i PerfMon och kikar på. Det man bör tänka på är att det krävs att man antagligen gör ett antal likadana 'traces', alltså loggar, under en längre tidsperiod för att få ett bra snitt, t.ex. en logg om dagen, som loggar den period då du har mest trafik. Drar du bara igång en logg och låter den stå igång 24 timmar om dygnet i en vecka så kommer du få värdelös data, eftersom du knappast är intresserad av vad maskinen gör klockan 05.00 om din trafikdrivning inträffar t.ex. mitt på dagen. Dessutom kommer dessa nollperioder förstöra det medelvärde du är ute efter.
Du startar programmet enklast genom att bara skriva 'perfmon' i 'Kör..' under Start.
Jag kan posta några länkar åt dig på måndag som kanske hjälper. Annars är msdn.microsoft.com fortfarande bästa resursen för att hitta info om sådana saker.
Flyttad ifrån IIS, PWS.
alltsa grejen e, jag har nu 2 program som slukar en javla massa minne, den ena e w3wp.exe och nu helt plotsligt _IISCHAgent.exe har gjort google sok utan ngt lyckat resultet??? ngn som vet vad dessa e o varfor de slukar minne, vad orsaken kan va mm?
Ta reda på vilken webbplats som existerar i den WWW Worker Process'en (w3wp.exe): http://weblogs.asp.net/owscott/archive/2004/09/21/232628.aspx
_IISCHAgent.exe tror jag tillhör Debug Tools.
Den andra är IIS Crash hang Agent som är en del av IIS debug tools. Den loggar alla inkommande requests i felsökningssyfte så har du inte tänkt felsöka med hjälp av den så ta bort den. Missminner jag mig inte så ligger den som ett ISAPI-filter.
override: va inne pa den sidan och gjorde d som stod men da jag kor dte programmet sa ploppar ett dos fonter upp snabbt o forsvinner hinner ju inte avlasa ngt darifran??
legis: hur kan jag kolla in debugen o kolla vad som sker?? o hur inaktiverar jag den??
Jag har för mig att det följer med en hjälpfil som förklarar en del. Det är alldeles för komlicerat att förklara om det krävs mer än det som står i hjälpen tyvärr.
På en annan site har jag skrivit en kort guide om hur man använder adplus. Nu har du troligtvis en minnesläcka så den informationen räcker inte riktigt. Kör du några egenutvecklade dll'er?