webForumDet fria alternativet

Operativsystemet kan ej startas...

5 svar · 485 visningar · startad av SaraU

SaraUMedlem sedan jan. 20054 inlägg

Plötsligt i eftermiddag när datorn sattes igång så bootar den och sen blir det svart och det står "operativsystemet kan ej staras". Sen kan man inte göra någonting.

Jag har provat att boota med xp-skivan och tryckt f2 för att systemåterställa. Då kommer en text om att sätta i återställningsdiskett (vilket jag inte har).

Har även provat att fortsätta in till installationen och där välja systemåterställning. Får då upp en dos prompt där det står att jag kan skriva exit för att starta om datorn (inget "arbete" händer dessförinnan)
När jag var i dosprompten så testade jag att dir:a på c men det gick inte. Kunde däremot gå in på d och få upp en lista men däremot inte gå in i katalogerna.
Vad har hänt med min c? Kan jag göra nåt för att rädda nånting? Är det c det är fel på eller är det värre än så?

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

När du är i recovery console (vilket jag tolkar ditt inlägg som att du var när du menade dos-prompt) kan du kanske använda något av det som står beskrivet här:
http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm

Tack, nu förstod jag lite bättre hur jag hittade in. Däremot blev jag inte så väldigt mycket klokare.
Körde kommandot chkdsk eftersom det kändes som steg ett. Svaret blev "Volymen verkar innehålla ett eller flera oåterkalleliga problem"
Det var ju INTE svaret jag ville ha naturligtvis.
Betyder detta att hårddisken är körd?

Datorn i fråga har sigill då den är via min mans jobb. Jag kan alltså inte ta ut hårddisken.

Knoppix?

Läste om Knoppix, verkade intressant.

Om det är fel på min c-hd och jag försöker installera om xp, är risken då att nuvarande d-hd:n blir c istället? Förstår ni hur jag menar tro?
D är iallafall full med material jag vill ha kvar.
Är Knoppix isåfall en möjlighet för mig att rädda dessa filer?
Kanske ett alternativ att köpa en extern hd. Kan man isåfall installera xp på den och boota från den?

Hoppas verkligen nån kan råda mig för just nu känns det mest skit

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Re: Knoppix?

SaraU skrev:

Om det är fel på min c-hd och jag försöker installera om xp, är risken då att nuvarande d-hd:n blir c istället? Förstår ni hur jag menar tro?

Nej. Om du installerar om XP kan du välja hur den ska installeras och därigenom låta bli att installera på D samt skapa ny partion och då antagligen i det utrymmet som gamla C låg. Det där kan du ju testa, att gå så långt i installationsprogrammet att du får upp partionstabellen och där se om utrymmet som var gamla C är upptaget eller ej. Är det "borta" och markerat som oanvänt är det bara att skapa ny partion där samt installera där. Verkar det mysko är det väl bara att starta om datorn utan att fullfölja partioneringen utan risk att nåt går sönder.

SaraU skrev:

Läste om Knoppix, verkade intressant.
Är Knoppix isåfall en möjlighet för mig att rädda dessa filer?

Ja, det är väl det som du kan göra med knoppix, förutsatt att partionen du vill åt finns kvar.

Okej, ska testa det. Är ganska nervöst eftersom nuvarande d: innehåller allt så att säga. Idiotiskt, jag vet...

Kan man boota från extern HD?

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb