webForumDet fria alternativet

Obevakad installtion av WinXP PRO

7 svar · 311 visningar · startad av andreaswebb

andreaswebbMedlem sedan apr. 2003101 inlägg

Jag antar att det kallas så. Det är så att jag installerar ett flertal datorer i veckan och diverse människor. Då skulle det vara praktiskt att ha en installation som bara är att läsa in på hårddisken och sen gå igenom en guide där man ställer in alla inställningar och söker igenom alla enheter på en gång. Jag har sett den här typen av installation så jag behöver bara veta hur man går till väga för att göra det.

Mycket tacksam för svar!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Finns flera lösningar.

En vanlig är att du gör iordning en maskin helt och sedan använder ghost men innan du ghost'ar av maskinen så kör du sysprep då får man en "mini setup" nästa gång man starta maskinen. (sysprep finns på XP skivan i deploy.cab)

Ett annat vanlig sätt är att använda RIS men det kräver en AD domän.

Det första låter som det som jag vill åt. Hur startar jag sysrep då?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

så här ska du göra.
http://support.microsoft.com/kb/314459/EN-US/

stoffe-2k skrev:

så här ska du göra.
http://support.microsoft.com/kb/314459/EN-US/

Det alternativte fungerar också men det installerar bara OS'et. (unattended install)

Ghost ihop med sysprep så får man OS, alla inställningar och alla applikationer också.

andreaswebb skrev:

Det första låter som det som jag vill åt. Hur startar jag sysrep då?

Packa up deploy.cab som finns i mappen /support/tools på Xp skivan.

Sedan kör du sysprep.exe, se till så att "shutdown mode" är satt till "shutdown" klicka sedan på reseal.

Nu kommer programmet jobba lite och sedan avslutas windows, nästa gång man startar maskinen så kommer man till en minisetup där man får skriva in serienr, datornamn, lösenordet för administratören, den går också igenom hårdvaran och installerar eventuell ny hårdvara. skapar ny SID ..., men alla program, inställningar och användare ligger kvar.

Ungefär som när man köper en ny dator med förinstallerad windows, då hamnar man också i en minisetup.

GunnarDs förslar är det som verkar passa bäst för mitt ändamål. Om ni har några tips så är det bara att komma med dom. Annars så får jag tacka för alla svarean!

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

du kan lägga in alla applikationer(nästan) du vill i $OEM$ katalogen....

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
141 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)