Personligen skulle jag nog ge XP ett försök, och försöka banta ner det så mycket som möjligt för att få ett okej flyt. Fungerar inte detta, skulle jag köra win 2000. Är inte direkt förtjust i windows 95/98/ME haft för mycket blåskärmar och häng. Visst hade säkert gått att lösa det med. Men men ...
Systemkrav(XP home edition, säkert samma för pro)
Processor Processor med 300 MHz klockfrekvens eller snabbare rekommenderas, minst 233 MHz krävs,* Intel Pentium/Celeron eller AMD K6/Athlon/Duron eller kompatibel processor rekommenderas.
Minne Minst 128 MB RAM-minne rekommenderas (minst 64 MB krävs, men vissa prestanda och funktioner kan begränsas.)
Hårddisk Minimum: 1,5 GB ledigt utrymme på hårddisken
De faktiska kraven varierar efter systemkonfiguration och efter vilka program och funktioner du väljer att installera. Det krävs eventuellt ytterligare utrymme på hårddisken om du installerar över ett nätverk.
Enhet CD-ROM- eller DVD-enhet.
Några nyare spel kommer väl ändå inte bli aktuellt att spela kan jag tro?
Jag ska tömma alla partitioner på data, men vill ha uppdelningen kvar.
Vad gäller att bantar ner XP - vad tar måste man ta bort då?
Går det att spela på W2k - jag har inte ens lyckats spela ett litet ynka spel på 3 MB, men jag kanske gjorde fel...?
Att banta ner XP innebär att man tar bort diverse specialeffekter Microsoft prackar på en i grundutförandet av Win XP. T.ex behöver inte startmenyn se ut som den gör i XP, den kan göras om till att likna gamla vanliga Windows.
Du kan nollställa biosen, då blir du av med lösenordet. Detta gör du oftas genom en byggling på moderkortet, hittar du lättast i din manuall till moderkortet.
Jag har lyckats lokalisera bygeln på moderkortet.
Läser i manualen att den ska var "unlocked" för att kunna ändra i BIOS - åt då ska det se ut som på den bifogade bilden.
Jag tolkar det som att plastbiten ska sitta på - och det gjorde den redan.
Ändå krävs lösenord...
Vad göra?
Hmm verkar mer vara en säkerhets funktion det där, så att det inte går att flasha om biosen utan att öppna upp den. Men det står inget om reset någon annanstans tro ?
Vad är det för moderkort?
Men testa sätt den som den inte sitter nu då och sätt på strömmen. Stäng sedan av strömmen och sätt tillbaka den.