webForumDet fria alternativet

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!

12 svar · 407 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 924 inlägg

Har klantat till det skapligt denna gången. Har gått på för hårt i "Tilldelning av användarrättigheter" under "Lokala Principer" i Lokala Säkerhetsinställningar.

Har inte haft någon koll på detta förut och tänkte jag skulle gå igenom dessa saker men jag visste uppenbarligen inte vad jag gjorde för nu är det en hel drös av nätverkstjänster som inte fungerar vilket jag befarar beror på att de inte får några rättigheter. Tog bland annat bort NETWORK SERVICES på flera olika saker som olika användarkonton och services kan tilldelas rättigheter för. Skit också. Jag kan hursomhelst inte gå in och ändra tillbaka för det händer absolut ingenting när jag försöker öppna egenskaper för något som jag vill ändra rättighetsgrupper för. Totalt hopplöst.

Är det någon fil man kan ersätta för jag kommer åt systemet i övrigt tror jag. Jag kan alltså inte ändra tillbaka genom att använda mig av Lokala Inställningar men kanske det är någon fil där inställningarna för "Tilldelning av Användarrättigheter" lagras som jag kan byta ut, så att allt blir som det ska igen.

Snälla hjälp.

RED: Har inte haft Systemåterställningen aktiverad. Nu vet jag kanske varför man ska ha det.

JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg

System Restore?

/red: Attans, du hann redigera dit det.

Kör du som admin?

PS! Använd lite mer beskrivande rubriker, va?

Ja, jag ska ha adminrättigheter för kontot, men jag kör inte med adminmkontot. Det avaktiverade jag för jag trodde inte det skulle ha någon betydelse. Jag vet inte om det fortfarande har det eller om det beror på det andra jag beskrev.

Får lägga detta med säkerhetstänkadet åt sidan för det börjar bli löjligt.

Det löjliga är kanske snarare att man gör saker innan man vet vad det egentligen handlar om, men samtidigt så mekar jag rätt mycket för det är rätt kul att göra datorn så säker som möjligt, varför vet jag inte, men det börjar som sagt bli lite löjligt.

Kollar du på det?

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Länken funkar inte

JerpaMedlem sedan feb. 20031 749 inlägg

Funkar för mig :)

Konstigt

Hur ser sidan ut som man kommer till? Är det en sida med information eller är det vidare länkar till mer information?

Kanske informationen går att posta här?

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

En sida med information, inga konstigheter.

JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg

Microsoft skrev:

1. Click Start, click Run, type cmd, and then press ENTER.
2. Type secedit /configure /cfg %windir%\repair\secsetup.inf /db secsetup.sdb /verbose, and then press ENTER. You receive a "Task is completed" message, and a warning message that something could not be done. You can safely ignore this message. For more information about this message, view the %windir%\Security\Logs\Scesrv.log file.

Oh my God! Sagolikt. Tack för hjälpen, nu funkar det som det ska igen. Det var mycket som inte funkade, kunde inte ens dra ikoner på skrivbordet eller ens använda klipp och klistra.

Tur att det finns folk inom alla områden.

Bara ett par frågor.

Adminkontot är fortfarande avaktiverat, kan det vara det?

Och så undrar jag vad Privilegierade Användare, Ansvariga för säkerhetskopiering, och Användare av fjärrskrivbord innebär? Är det något man kan ta bort rättigheterna för utan att det blir något konstigt?

På vissa saker står det namnet på adminkontot, men eftersom det är avaktiverat så kanske inte det behöver ha några rättigheter?

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb