Nu är det så helt otroligt att jag har glömt mitt lösenord till windows.
Jag ändrade för att inte ungarna skulle in och böka i min dator.
Sen har jag varit bortrest i 14 dagar och tro det eller ej men jag har glömt det...
Hur löser jag detta nu? Jag kan ju inte radera hela min HD nu!
Jag har en massa kort m.m. som jag inte har brännt ner. :x
Jag har windows XP.
Jepp. Winternals och sysinternals levererar välrenommerade produkter. Däremot får du betala för det där, vilket du inte behöver med den metoden som Sirpan länkade till... ;)
Hur många bokstäver består ditt lösen utav?
Om det inte är över 8 är det lätt att knäcka med diverse verktyg. Fast när du inte kommer ihåg lösenordet är det inte så lätt att veta hur många bokstäver det består av men men. Att knäcka det skulle gå alltså om det inte är för många tecken i lösenordet.
Ååå så en fråga till. Kan du logga in i datorn överhuvudtaget på nåt annat konto?
Om inte så kan du komma åt din värdefulla data från ett annat filsystem ex. ext3. och sedan kopiera det tillbaka via ftp till dator nr.2 om du har en sån.
Inga konstigheter. Tar bara någon minut. Jag är bara förvånad att ingen annan verkar veta om det. Som det redan konstaterats är ju windowslösenordet till för att hantera access över nätverk. Sitter man vid datorn är det bara en prydnadssak tänkt för familjer där fler använder datorn så var och en kan få sina egna inställningar. I och för sig har ju krypterat filsystem tillkommit i XP som lösenordet också kan användas till.
Det var löjligt enkelt att fixa detta!
Jag startade datorn i felsäkert läge >> loggade in som administratör >> Gick till kontrollpanelen >> ändrade lösenordet >> startade om >> KLART!
Så mycket för den säkerheten.
Om du nu inte har valt något lösenord för administratör är det klart att du inte behöver ange något lösenord för att logga in. Du behöver dock inte starta datorn i felsäkert läge för det.
Jag tog för givet att det var administratörslösenordet du hade glömt eftersom det är enda tillfället man kan få problem med detta, då man måste känna till de instruktioner jag länkade till för hur man återställer administratörslösenordet.
Men som sagt så ska det inte vara någon säkerhet med det här lösenordet om du sitter vid datorn. Det är bara till för när man försöker ansluta till den över nätverk.
Eh....jag trodde att du itne kunde logga in på något konto och inte heller på Administratörs...men men kan man logga in sig på som administratör så är ju meningen att du ska kunna göra precis vad du vill.
Så funkar det i alla moderna operativ system i t. ex. Unix baserade är det root som är admin.
Nej, steam, root@*nix är inte samma sak som administrator@windowsNT/2000/XP. Det närmsta du kan jämföra root@*nix med i WindowsNT-världen är kontot system och det kan du normalt sett inte logga in med. :)
Åtminstone finska XP Home hade väl ngn typ av bugg som lämnade kvar administratörskontot utan lösenord efter installationen, så att man kan start i felsäkert läge och bara ändra lösenord för administratören. Detta gäller säkert alla xp home.
Det syntes dock inte vid en normal boot ngt admin-konto, utan bara det som hade skapats under isntallationen.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e