Nån som vet hur man skriver en bat fil som kopierar över en OEMLOGO.BMP fil till windows/system32 mappen och skriver över OEMINFO.INI filen? Allt ska ligga på en diskett som jag bara vill stoppa i en burk o sen köra bat filen...
oemlogo
5 svar · 290 visningar · startad av Calippo
copy a:\oemlogo.bmp %systemdrive%\%systemroot%\system32\oemlogo.bmp /y
copy a:\oeminfo.ini %systemdrive%\%systemroot%\system32\oeminfo.ini /y
/red: snyggade till det lite, så man inte är beroende av att systemenheten är c: eller att windowskatalogen verkligen heter windovs. (görs med erfarenhet av inkompetenta tyska IT-nerdar)
Ser bra ut, förutom att oemlogo.ini ska ersättas med oeminfo.ini ;)
Kom o tanka på en sak, jag kommer nog ha filerna på mitt USB minne istället (som ju får olika enheter beroende på dator till dator). Vad ersätter man a: med då?
Kan man "baka" in sysprep i filen oxå på nåt sätt?
Om du är säker på att bat-filen ligger i samma katalog som de övriga filerna kan du strunta i "a:\" helt.
oemlogo -> oeminfo... Där ser man. Missade visst det. :)
sysprep? Hur menar du?
Efter att jag har bytt ut loggan m.m. så vill jag göra så att nästa gång datorn startas så måste man ange serienummret, namn m.m. för att komma igång. Har för mig att det heter system preparation eller nåt sånt (sysprep).
Tack för de andra...
Jag tror att det beror på vilken installationsteknik du vill använda dig av för att installera klienterna därefter.