webForumDet fria alternativet

STOP 0x00000044

6 svar · 314 visningar · startad av Brantis

BrantisMedlem sedan dec. 20011 211 inlägg

Jag sitter med en dator här som startar om helt plötsligt, utan förvarning.
Jag bad en god vän tolka några minidumpfiler och han hittade följande:

dumpfil skrev:

*This is a tough bug to find because the simplest case — a driver that attempted to complete its own packet twice — is usually not the source of the problem. More likely, two separate drivers each believe that they own the packet, and each has attempted to complete it. The first request succeeds, and the second fails, resulting in this bug check.

Tracking down which drivers in the system caused the error is difficult, because the trail of the first driver has been covered by the second. However, the driver stack for the current request can be found by examining the device object fields in each of the stack locations.*

Har någon något förslag på åtgärder?

P3 999 MHz
Nvidia GeForce2 MX/MX400

Jag bifogar två dumpfiler.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Det är inte ofta det sker, men den här gången var det vänstertecknad som flyttade tråden. Ursprungligen postad i PC-forumet. :)

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Texten ovan är bara generell information om just bugchecken, inte direkt ditt specifika problem.

I stackbacktracen finns det information om USB-aktivitet när maskinen kraschade. Har du några USB-enheter kopplade till maskinen? Testa isf att koppla bort dem och kolla sen om det finns någon BIOS-uppdatering.

Det finns även referens om suscom.sys men jag vet inte riktigt vad detta är för fil. Det enda jag kan hitta är att det kan vara en drivrutin för seriella portar.

Just nu finns där inga USB-enheter inkopplade.

Enligt listan med minidumpfiler startade problemen strax efter jul. Jag pratade med ägaren till datorn och han sa att hans barnbarn varit där över julen och installerat en digitalkamera, vet dock ej vilken. Den installerades i alla fall genom att trycka in USB-kontakten, sen skötte det sig självt.
Var hittar jag information om vilka enheter som installerats automatiskt, men som inte används just nu?

suscom.sys ligger i \system32\drivers\ och beskrivningen lyder: USB-to-Serial Cable Driver (Copyright Susteen Inc.)

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Hum, funderar på en fuling. Ta bort suscom.sys helt, eller flytta den? Kanske måste göras i felsäkert läge.

Annars kanske du helt enkelt kan inaktivera USB-hubben i Enhetshanteraren för att se om det gör någon skillnad (verkar iofs långsökt).

Nu fick jag reda på fler saker. :l

Problemet uppstod oftast när en virussökning gjordes.
De avinstallerade då antivirusprogrammet i hopp om att allt skulle bli bättre. Då datorn nu varit igång i över två timmar utan att problemet uppstått ominstallerar jag programmet och försöker tvinga fram en sådan omstart som beskrivits ovan.
Det är för övrigt Norton Antivirus 2005 som används.

Jag återkommer.

Datorn fungerade alldeles utmärkt, trots virussökningar med Norton.

Jag har nu fått order om att rensa datorn totalt. Jag vet inte om det hjälper, men ägaren var nöjd med att flytta fram problemet ett tag.

Tack för Ert engagemang.

Genererad på 497 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb