webForumDet fria alternativet

Systemet fryser (unikt problem? ;))

9 svar · 459 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Sitter här och försöker fixa chefens arbetsstation. Han påstod att datorn krashar när man går ut på Internet (ISDN-anslutning, modem anslutet med USB). Det enda som är nytt med datorn, vad jag vet, är den externa Iomega REV-enheten (USB-anslutning) som jag installerade innan jul för backup.
Jag loggar ut på Internet och bekräftar att datorn faktiskt fryser (dvs, allting låser sig och musen/tangentbord slutar svara) efter en stund (allt från några sekunder till flera minutrar). Gissar initialt på att det är virusskyddet (McAfee VirusScan Home Edition) som spökar så jag inaktiverar det och provar. Och nu slår jag faktiskt rekord i tid ute på Internet innan frys. Tror nu i efterhand att detta snarare var en slump. Har även provat att avsluta nästintill alla processer/tjänster som gick i TaskMgr men utan resultat. Jag har kollat i Loggboken men tycker mej inte hitta något av värde. Det sista som hände innan senaste krashen enligt loggboken:
09:16:30 - Service Control Manager - Tjänsten IMAPI CD-Burning COM Service ändrade tillstånd till stoppad.
Innan denna händelse så finns ett gäng liknande meddelanden från SCM. Detta är dock flera minuter före krashen (och är troligen loggar som tillhör uppstart efter tidigare krash).

Vid uppstart uppstår två fel enligt loggen, båda av SCM. Det ena: "Tjänsten IPSEC Services avbröts med följande fel: Åtgärden som försökte utföras stöds inte för den typ av objekt som refererades." och det andra: "Tjänsten BrSplService registrerade ett ogiltigt aktuellt läge 0.".

Vet dock inte om dessa har något med problemet att göra. Så, eftersom det senaste vi gjorde var att installera backup-enheten så har jag nu provat dra ur USB-kontakten till denne. I samband med detta (så frös systemet igen, slump eller inte...). Startar om datorn och nu slutar musen fungera (en PS/2). Som tur är så har jag en USB-mus i ryggsäcken och denna fungerar. När jag sedan loggar ut på Internet dröjer det inte mer än 10 sekunder så krashar systemet igen, denna gång utan backupsystemet inkopplat (dock musen på samma USB-anslutning).

Summa sumarum: Systemet fryser (oftast i samband med kontakt till Internet men även utan)

I katalogen C:\windows\Minidump finns filer men inga i närheten av dagens datum och inte blir dom fler efter att systemet krashar. Några tips på vad som kan vara fel? Och nu fungerar alltså inte heller den gamla PS/2-musen, konstigt nog.

Finns det något ytterliggare ställe i OS:et att leta information förutom minidump samt loggboken?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag har fått uppfattningen att när en dator tokfryser på det sätt du beskriver så beror det oftast på något av följande:
- antivirus (precis som du var inne på)
- drivrutiner till grafikkortet
- hårdvarufel (processor eller moderkort)

Rikard skrev:

- antivirus (precis som du var inne på)

Eftersom jag har både inaktiverat virusskyddet samt tvångsavslutat det helt utan någon som helst framgång känns det som att jag kan avfärda den punkten.

Rikard skrev:

- drivrutiner till grafikkortet

Lät Windows leta ansluta till Windows Update för att hitta en bättre drivrutin för grafikkortet (SiS 6326) vilket den faktiskt klarade av. Ingen framgång dock. Systemet krashar fortfarande

Rikard skrev:

- hårdvarufel (processor eller moderkort)

Om du har rätt så återstår bara detta nu och ja... hur ska jag övertyga chefen? ;)
Tack för hjälpen iaf! Tar gärna emot fler tips om så finns!

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag vet inte alla omständigheter, men det låter som om USB har en gemensam tillhörighet i själva omständigheterna. Har du testat att köra utan något på USB, eller kanske tillochmed deaktivera portarna och testa ett vanligt COM-modem eller liknande? Bara för att se om det har med surf/USB att göra.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

När det gäller problem med USB så är de tofta en uppdatering av BIOS som behövs.

I övrigt kan man tvinga fram en krasch och därmed en full minnesdump, men de är ganska komplicerade att analysera.

För att se om det är drivrutinsproblem kan du starta upp i felsäkert läge med nätverk och se om det fungerar bättre då. Gör det inte det då är de troligtvis hårdvaruproblem. Fungerar det bättre så testa att starta tjänster selektivt med msconfig.

Tack för tipsen!
Anslutningen är som sagt ISDN och ett ISDN-modem används således (via USB). Och som ni kanske förstår så har vi inget ytterliggare sådant att prova med (för att utesluta USB-problem). Däremot håller jag med om att det onekligen verkar vara något USB-strul. Just nu laddar jag ner uppdateringar av drivrutiner för Iomega REV-enheten och det går rätt trögt med denna anslutning ;)
Eftersom nu heller inte PS/2-musen vill fungera så försvårar det ytterliggare en eventuell körning utan USB-enheter (varken mus eller Internet skulle då fungera).
Får isåfall kanske ta reda på vilket moderkort som sitter i burken och försöka hitta en BIOS-uppdatering.

Backupenhetens drivrutiner gjorde ingen större skillnad. Nu har jag lånat mitt eget Belkin pci-kort med 4 usb-anslutningar och provar köra med den istället. När datorn var igång så drog jag dock ur USB-kontakterna (både modem och backupenhet) ur Belkin-kortet och då startar datorn om och nu har jag en minidump.
Så om någon vill analysera den vore jag tacksam!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

BugCheck 100000D1, {0, 2, 1, f97bc2b5}

***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.

Probably caused by : USBPORT.SYS ( USBPORT!USBPORT_RemoveBadReqIrp+6b )

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jo den startade om pga att usbenhet togs bort. Det blev en felaktig förfrågan som inte kunde hanteras.

Jaha okej, man kanske är tvungen att gå via "Säker borttagning av maskinvara"? ;)
Aja, nu kör vi hur som helst med det pci-kortet och hittills har det fungerat bra (peppar peppar).
Om detta löser problemet så får dom helt enkelt köpa ett sådant kort. Då kan backupenheten köras med USB2.0 dessutom vilket är ett plus.

Jo, jag nämde tidigare att PS/2-musen tokdog. Vi fick fram en exakt likadan, jag pillar i den och den fungerar fint. Nu när jag meckat in PCI-kortet med extra USB-platser och startar igång datorn så är denna mus lika tokdöd som den förra. Provar byta tillbaka, hjälper inte. Provar starta om datorn, hjälper inte. Nu har jag dock ingen möjlighet att testa om musen faktiskt är trasig eller om det är något temporärt fel. Hur som helst, märkligt är det iaf. Finns det en liten risk att datorn kan på något sätt förstöra (t.ex. skicka fel spänning?) till musen och på så sätt skada den? Jag tycker det låter otroligt långsökt. Faktum kvarstår, dom fungerade tidigare och nu är dom stendöda.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)