webForumDet fria alternativet

Browsing och script frågor

2 svar · 217 visningar · startad av Corp

CorpMedlem sedan maj 2003131 inlägg

- Kör Windows Server 2003 med AD
- Domänen heter HomeNet (*skratt*)
- Klienterna är Windows XP
- Nätverket är 100 Mbit på switchat nät

1. När jag ska logga in på Windows XP klienterna kan det ta upp till 2 minuter innan de personliga inställningarna är färdiga. ( Har detta med roaming profile att göra, borde ju inte ta så lång tid, har inte ens en bakgrundsbild )

2. På en user där jag vill mappa upp lite nätverksenheten så har jag en script fil som heter login.bat. Den ligger i C:\Windows\sysvol\sysvol\homenet\scripts\login.bat med raden:

net use z: \\WIN2003\Arkiv

Usern har alla rättigheter på Arkiv katalogen

Men när jag loggar in med klientet så får jag inte z: mappningen.

3. Hur får jag så att "My Documents" på klienterna är redirectade mot en Userkatalog på servern?

4. Installerade om servern precis och nu tar det ca 10-20 sekunder att browsa servern via nätverket, vad kan detta bero på?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

1. Kolla vad du har ställt in cachen på i klienterna samt att den töms när webbläsaren stängs.

2. Har du ställt in så att den filen skall köras vid inloggning då?
Kan du mappa upp den manuellt?

3. Det ställer du in i AD'n

4. Det kan bero på ganska mycket men personligen ser jag inget behov av att någon ens skall browsa nätverket eftersom de resurser en klient skall ha åtkomst till bör tilldelas via inloggningsscriptet.

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Angåede inloggning så kan du ta en userenv-log för att felsöka prestanda. Sök i MS knowledgebase, där finns en artikel som beskriver hur man gör.

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb