webForumDet fria alternativet

Spara inloggningsuppgifter i "Kör som"

Windows

7 svar · 368 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Hej igen!
Har ett spel (sims 2) som min syster vill spela. Hon använder sig av ett konto som är medlem i gruppen "privilegierade användare", men får ändå ett felmeddelande när hon försöker starta det. Högerklickar jag på genvägen och använder mig av "kör som" och anger mina kontouppgifter så fungerar dock spelet.

Problemet är att de här uppgifterna inte sparas så jag måste fylla i uppgifterna varje gång spelet ska startas, vilket inte håller i längden. Finns det något sätt att göra så att spelet alltid körs som min användare istället?

En följdfråga är hur man kan kolla var rättighetsstrulet ligger. Hon har fullständiga rättigheter på mappen som spelet ligger i, men jag antar att det är någon systemfil eller liknande som hon måste ha rättigheter till också. Kan man se vilka filer det är som rättigheterna saknas till? Har för mig jag sett "regmon" och "filemon" någonstans, men jag hittar inga sådana applikationer på min disk.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Använd dig av programmet filemon från https://www.sysinternals.com
Jag vill inte påstå att det är jättelätt att hitta rätt fil, men med lite trix och fix så tror jag nog att du löser det. Det kan även vara så att det är en registerrelaterad grej. Om så är fallet tankar du hem och kör programmet regmon från samma webbplats. :)

Mig veterligen kan du inte spara de uppgifterna. By design tror jag pyttemjuk skulle skriva. Det du kan göra är att skapa en cmd-fil (jmfr bat) men då måste du ange lösenordet i klartext vilket inte brukar vara särskilt uppskattat... ;)

Ok, får testa filemon/regmon under morgondagen. Om man inte lyckas hitta rätt fil, hur ser en sådan cmd-fil ut (inte för att jag kommer använda den, men kan ju vara bra att veta :OO)?

runas /user:användarnisse "c:\fjuksökväg\programmet.exe" <cleartextpassword.txt

I filen cleartextpassword.txt skriver du lösenordet samt lägger till en radbrytning.

Tack! Körde filemon samtidigt som jag startade spelet och det var en jädrans massa rader som det blev "access denied" på så det skulle ta en halv evighet att rätta till alla de rättigheterna. Får nog göra en "fuling" här tyvärr :/

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Standardexempel på usel programmering. Jag har för mig att jag svarat på en liknande tråd tidigare i forumet.

Man kan använda /savecreds med runas för att spara credentials. Inte riktigt värt det dock med tanke på den risk som medföljer.

Ett annat alternativ kan vara MakeMeAdmin, d.v.s. skapa ett separat adminkonto för att köra spel och starta programmet i en MakeMeAdmin-session.

Det sista alternativet är nog också det bästa. Testa NeoExec som kan hittas på http://www.neovalens.com/index.php?&width=1400&height=1050

Mjo, frågan är vad spelet ska göra med alla systemfiler egentligen? Kontot har läsrättigheter på det mesta, men det räcker tydligen inte. Datorn står relativt skyddad (på ett NATat nätverk och med mjukvarubrandvägg) så att lägga ner pengar på något extraprogram har jag inga planer på. Hittade dock något liknande program igår (freeware), men fick det aldrig att fungera så jag la ner den planen. Får köra med "lösenord i textfil"-varianten tror jag.

Eller så ändrar du rättigheten på hela katalogen? :)

Men visst är det som legis skriver, ett klassiskt tecken på slarvig programmering.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)