webForumDet fria alternativet

ntbackup.exe - småfrågor

9 svar · 1 637 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Lite osäker på var den här tråden ska ligga, men någon moderator (Doh! :OO) får äran att flytta den till bättre lämpat forum!

Till frågan; Jag har en maskin med XP pro som jag vill ta backup på med jämna mellanrum (med windows inbyggda backupprogram). Den första måndagen i varje månad vill jag att det ska tas en fullständig backup på en del mappar. Övriga måndagar ska det bara tas en inkrementell backup på samma mappar.

Backupen ska först sparas i en lokal mapp (E:\Backup kan vi kalla den), sen komprimeras och därefter ska den komprimerade filen flyttas över till en nätverksdisk (\\192.168.0.157\D$\Backuper\) för att slutligen raderas från orginalmaskinen.

Mina frågor är i tur och ordning:
1. Jag har tänkt att schemalägga den fullständiga backupen till "04:00 den första måndagen i varje månad", samt den inkrementella backupen till "04:00 varje måndag". Hur gör jag så att det inte görs en inkrementell backup de gånger det körs en fullständig?

2. Hur gör jag för att backupen ska komprimeras (och döpas till ex. backup<dagensdatum>.zip)?

3. ... och sedan kopieras över till nätverksdisken, OM den är tillgänglig!

4. Kan man göra så att om nätverksdisken inte är tillgänglig, så ska den försöka att skickas över vid ett senare tillfälle?

5. Provade nyss att göra 2 fullständiga backuper (med samma namn) direkt efter varandra. De ersatte inte varandra utan backupfilen verkar nu innehålla båda backuperna. Kan man göra så att de istället får ett unikt namn varje gång (ex. Minbackup1, Minbackup2 osv)?

Som synes så är jag helt ny på det här området.

Det mesta går nog att lösa med en bat-fil, så hur gör man för att det ska köras en bat-fil när backupen är färdig? Eller är det så att man måste schemalägga bat-filen separat ett tag efter att backupen startade!?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

ntbackup.exe - storsvar ;)

Med nedanstående beskrivning besvarar jag bara delar av din frågeställning, men den borde ge dig tillräckligt mycket kött på benen för att kunna påbörja processen. Låt mig kommentera dina mål, rad för rad.

1. Löses med nedanstående beskrivning om än webForum kör differentiell istället för inkrementiell - du måste alltså ersätta diff med inkrementiell.
  2. Löser jag inte, men är fullt möjligt att fixa om du bara lägger till en "komprimeringsrad" i backupskriptet. Jag tror dock att det är onödigt då jag uppfattar det som att en viss komprimering sker i backupprocessen.
  3. Kräver att du använder ett konto som har tillgång till nätverksdisken. Dessutom måste du i sådant fall lägga till "NET USE [enhetsbeckning] \\servernamn\enhet" i backupskriptet (full.cmd/diff-mon.cmd...), annars kommer enheten inte att ansluta när skriptet körs. Det här problemet var ett av de som ställde till det för mig när jag satte upp backupen på wF i början.
  4. Inte löst, har inte heller något bra förslag.
  5. Löser sig med nedanstående beskrivning.

Jag tror att det enklaste i det här fallet är att jag jämför med webForums hantering av backuper. Jag börjar med att beskriva webForums förutsättningar för att enklare kunna referera till det i min förklaring. På ett par ställen har jag valt att redigera originalinformationen av säkerhetsskäl.

Förutsättning, bakgrund
På webForum kör vi backup på följande vis:
- 1 gång/månad görs en fullständig månadsbackup
- 1 gång/vecka görs en fullständig veckobackup
- 1 gång/dag görs en differentiell backup

I nuläget har vi sparat samtliga månadsbackuper sen april, när databasservern installerades. Veckobackuperna roteras månadsvis - vi har alltså kvar alla veckobackuper en månad. De inkrementiella dagliga backuperna sparas en vecka - till nästa fullständiga backup körs, därefter skrivs de över.

På webForums databasserver finns en särskild hårddisk dedikerad för backuptagning. På den finns två kataloger en som innehåller konfigurationsfiler (backup selection files) och en som innehåller backupen.

Backupschema (recept ;))

• Skapa en backup selection file (backup.bks)
  • Skapa en skriptfil för fullständig backup (full.cmd).
  • Skapa 6 skriptfiler för differentiell backup (diff-mon.cmd -- diff-sat.cmd).

När samtliga filer är skapade lägger du dem i en katalog. Använd därefter schemaläggaren för att aktivera respektive fil. Tänk på att använda ett konto som kommer åt nätverkssökvägar om du ska köra backupen direkt över nätverket. Tänk även på att cmd-filen måste innehålla anslutningsinformation: "NET USE..."

full.cmd skrev:

@ECHO OFF
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup "@C:\konfigkatalog\webForum.bks" /n "full.bkf" /d "Normal backup" /v:yes /r:yes /rs:no /hc:off /m normal /j "full" /l:s /f "C:\backup\full.bkf"

C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup 	Startar programmet
"@C:\konfigkatalog\webForum.bks" 		Fil som definererar vad som ska backupas
/v:yes 						Verifiering - ja.
/r:yes 						Ska endast medlemmar i gruppen administrator få tillgång till backupen? Ja.
/hc:off 					Hårdvarukomprimering? Nej.
/m normal 					Backuptyp? Normal
/l:s 						Log
/f "C:\backup\full.bkf"				Namnet på filen som ska innehålla backupen.

Jag har valt att bara förklara de viktigaste delarna, de övriga får du läsa dig till i hjälpfilen för ntbackup. :)
Filen backup-skriptet refererar till ser ut så här:

webForum.bks skrev:

C:\
C:\I386\ /Exclude
C:\RECYCLER\ /Exclude
C:\System Volume Information\ /Exclude
C:\temp\ /Exclude
D:\
D:\RECYCLER\ /Exclude
D:\System Volume Information\ /Exclude

Här har jag redigerat lite, men det jag vill få fram är att jag först väljer ut hela hårddisken och därefter exkluderar de kataloger jag inte vill ha med.

diff-mon.cmd skrev:

@ECHO OFF
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup "@C:\konfigkatalog\webForum.bks" /n "diff-mon.bkf" /d "Differential backup" /v:yes /r:yes /rs:no /hc:off /m differential /j "diff-mon" /l:s /f "C:\webForum\diff-mon.bkf"

De viktiga skillnaderna mot den fullständiga backupen är markerad i fetstil.

Äh... nu orkar jag inte mer just nu. Återkom om oklarheter. :)

Tackar! Får kolla på det här under veckan, återkommer! :)

... jag sa aldrig vilken vecka ;)

Nåväl, jag har lite problem här.

Backup.cmd:
#####
Set BackupDir=F:\Backup\Per\%DATE%\
mkdir %BackupDir%
Set BackupFile=%BackupDir%full.bkf
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup "@F:\konfigfiler\Per.bks" /n "full.bkf" /d "Normal backup" /v:yes /r:yes /rs:no /hc:off /m normal /j "full" /l:s /f "%BackupFile%"

Per.bks:
####
C:\
C:\Documents and Settings\Per Andersson\Mina dokument\Mina mottagna filer\ /Exclude
C:\Media\ /Exclude
C:\Windows\ /Exclude
C:\installationsfiler\ /Exclude
C:\Program\ /Exclude
C:\RECYCLER\ /Exclude
C:\System Volume Information\ /Exclude
C:\Bilder\ /Exclude

När jag dubbelklickar på backup.cmd så skapas det en mapp med dagens datum och man ser att ntbackup startas, och därefter stängs av direkt! Vad kan vara fel?

Det enda jag hittar i loggen är

Händelsetyp: Information
Händelsens källa: Service Control Manager
Händelsekategori: Ingen
Händelse-ID: 7036
Datum: 2005-01-22
Tid: 17:59:30
Användare: Saknas
Dator: PER
Beskrivning:
Tjänsten Removable Storage ändrade tillstånd till körs.
Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Händelsetyp: Information
Händelsens källa: Removable Storage Service
Händelsekategori: Ingen
Händelse-ID: 98
Datum: 2005-01-22
Tid: 18:00:03
Användare: Saknas
Dator: PER
Beskrivning:
Hantering av flyttbara lagringsmedia stoppades.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Ingen? :(

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

nvm

D3VaST8D skrev:

Ta bort @ vid backup "@F:\konfigfiler\Per.bks"

Visserligen startas backupen, men backupfilen blir bara 10KB stor, så det var nog ingen höjdare. Verkar inte innehålla några filer heller tyvärr.

/r vilket du tydligen hann upptäcka innan jag hann svara :)

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Skapa .bks filen från ntbackup GUI:et eller glöm inte att spara filen som unicode encoding

D3VaST8D skrev:

Skapa .bks filen från ntbackup GUI:et eller glöm inte att spara filen som unicode encoding

När jag sparade den som ascii så hände ingenting, när jag sparade den som unicode så startade ntbackup och sa något om att jag inte hade valt några filer. Men det löste sig genom att jag skapade filen via GUI:et istället. Tackar!

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)