ntbackup.exe - storsvar ;)
Med nedanstående beskrivning besvarar jag bara delar av din frågeställning, men den borde ge dig tillräckligt mycket kött på benen för att kunna påbörja processen. Låt mig kommentera dina mål, rad för rad.
- Löses med nedanstående beskrivning om än webForum kör differentiell istället för inkrementiell - du måste alltså ersätta diff med inkrementiell.
- Löser jag inte, men är fullt möjligt att fixa om du bara lägger till en "komprimeringsrad" i backupskriptet. Jag tror dock att det är onödigt då jag uppfattar det som att en viss komprimering sker i backupprocessen.
- Kräver att du använder ett konto som har tillgång till nätverksdisken. Dessutom måste du i sådant fall lägga till "NET USE [enhetsbeckning] \\servernamn\enhet" i backupskriptet (full.cmd/diff-mon.cmd...), annars kommer enheten inte att ansluta när skriptet körs. Det här problemet var ett av de som ställde till det för mig när jag satte upp backupen på wF i början.
- Inte löst, har inte heller något bra förslag.
- Löser sig med nedanstående beskrivning.
Jag tror att det enklaste i det här fallet är att jag jämför med webForums hantering av backuper. Jag börjar med att beskriva webForums förutsättningar för att enklare kunna referera till det i min förklaring. På ett par ställen har jag valt att redigera originalinformationen av säkerhetsskäl.
Förutsättning, bakgrund
På webForum kör vi backup på följande vis:
- 1 gång/månad görs en fullständig månadsbackup
- 1 gång/vecka görs en fullständig veckobackup
- 1 gång/dag görs en differentiell backup
I nuläget har vi sparat samtliga månadsbackuper sen april, när databasservern installerades. Veckobackuperna roteras månadsvis - vi har alltså kvar alla veckobackuper en månad. De inkrementiella dagliga backuperna sparas en vecka - till nästa fullständiga backup körs, därefter skrivs de över.
På webForums databasserver finns en särskild hårddisk dedikerad för backuptagning. På den finns två kataloger en som innehåller konfigurationsfiler (backup selection files) och en som innehåller backupen.
Backupschema (recept ;))
- Skapa en backup selection file (backup.bks)
- Skapa en skriptfil för fullständig backup (full.cmd).
- Skapa 6 skriptfiler för differentiell backup (diff-mon.cmd -- diff-sat.cmd).
När samtliga filer är skapade lägger du dem i en katalog. Använd därefter schemaläggaren för att aktivera respektive fil. Tänk på att använda ett konto som kommer åt nätverkssökvägar om du ska köra backupen direkt över nätverket. Tänk även på att cmd-filen måste innehålla anslutningsinformation: "NET USE..."
full.cmd skrev:
@ECHO OFF
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup "@C:\konfigkatalog\webForum.bks" /n "full.bkf" /d "Normal backup" /v:yes /r:yes /rs:no /hc:off /m normal /j "full" /l:s /f "C:\backup\full.bkf"
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup Startar programmet
"@C:\konfigkatalog\webForum.bks" Fil som definererar vad som ska backupas
/v:yes Verifiering - ja.
/r:yes Ska endast medlemmar i gruppen administrator få tillgång till backupen? Ja.
/hc:off Hårdvarukomprimering? Nej.
/m normal Backuptyp? Normal
/l:s Log
/f "C:\backup\full.bkf" Namnet på filen som ska innehålla backupen.
Jag har valt att bara förklara de viktigaste delarna, de övriga får du läsa dig till i hjälpfilen för ntbackup. :)
Filen backup-skriptet refererar till ser ut så här:
webForum.bks skrev:
C:\
C:\I386\ /Exclude
C:\RECYCLER\ /Exclude
C:\System Volume Information\ /Exclude
C:\temp\ /Exclude
D:\
D:\RECYCLER\ /Exclude
D:\System Volume Information\ /Exclude
Här har jag redigerat lite, men det jag vill få fram är att jag först väljer ut hela hårddisken och därefter exkluderar de kataloger jag inte vill ha med.
diff-mon.cmd skrev:
@ECHO OFF
C:\WINDOWS\system32\ntbackup.exe backup "@C:\konfigkatalog\webForum.bks" /n "diff-mon.bkf" /d "Differential backup" /v:yes /r:yes /rs:no /hc:off /m differential /j "diff-mon" /l:s /f "C:\webForum\diff-mon.bkf"
De viktiga skillnaderna mot den fullständiga backupen är markerad i fetstil.
Äh... nu orkar jag inte mer just nu. Återkom om oklarheter. :)