webForumDet fria alternativet

Kommer inte åt filer på datorn

Windows

16 svar · 1 547 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag har problem med att komma åt en speciell mapp på min dator.

Bakgrundsfakta:

Jag har i min dator två hårddiskar, vi kallar dem för C och för E.
Jag skulle installera om Win XP Pro från grunden och förde över viktiga filer från C-hårddisken till E-hårddisken. Sen installerade jag om Win XP, på C-hårddisken.

När allt (trodde jag) var frid och fröjd och installationen var klar, så började jag föra över filer från E-hårddisken till C-hårddisken.
Dessa filer består enbart av musikfiler, bilder och spelfiler.
Det gick utmärkt att föra över allt förutom en bildmapp, och naturligtvis min absolut viktigaste mapp på datorn. :l

När jag försöker klippa ut (eller kopiera mappen) så kommer det upp ett meddelande, som säger:

FEL VID KOPIERING AV FIL/MAPP
Det går inte att kopiera filensnamn.jpg. Åtkomst nekad. Kontrollera att disken inte är full eller skrivskyddad
och att filen inte används.

(Se även bifogad fil)

1. Disken är inte full.
2. Bildmappen jag har problem med är skrivskyddad, men man ska kunna kopiera över mappen.
3. Filen/mappen används inte.

Trots att mappen ska vara skrivskyddad, så kan jag radera filer och mappar i mappen. Däremot inte kopiera eller klippa ut.

Jag kan inte ändra på skrivskyddet. Dessutom är alternativet "Kryptera innehåll för att skydda data" ibockat under Avancerat när man kollar på egenskaper för en mapp eller fil. Försöker jag ändra på det kommer det upp ett meddelande vars slutsats är att jag inte har åtkomst till mappen/filen.

Detta ter sig en smula märkligt, då jag är inloggad som administratör på datorn. Helt sanslöst konstigt.

Slutligen, om jag försöker kolla på någon bild i Win XP:s inbyggda bildvisare så står det att "Förhandsgranskning är inte tillgängligt."

Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med detta problem. Den här bildmappen är mitt fotoalbum som innehåller många minnen. Hjälp!

error.gif
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Kan du kopier resten av mappen?(hoppa över filen som inte kan flyttas)
P.s. ta över ägandeskap av mappen också, om du inte redan står som ägare.
En tråd som berör ämnet: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=75&threadid=106783&highlight=�gare

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har du använt dig av kryptering tidigare? D.v.s. innan ominstallationen. Om så är fallet kan det vara kört.

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Testa att sätta ditt konto som ägare på mappen och därefter ändra rättigheterna, har haft samma problem vid ett par tillfällen och detta löste mina problem.

R\ Såg att nån redan postat en liknande lösning.

Jag har använt mig av kryptering tidigare på en annan mapp jag hade svåra problem med att föra över. Jag kunde inte föra över den. Däremot har jag inte (har jag för mig) krypterat min bildmapp. Vad innebär det om filnamnen och mapparna står i grön text i stället för svart? Om det har med kryptering att göra så går jag sönder.. :l

frankof:

Jag står som ägare men det fungerar fortfarande inte. :l
Det fungerar inte att hoppa över en fil. Något som är intressant dock är att mapparna kopieras ibland men alltså inte det viktiga innehållet. :l

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

m_soderlund skrev:

Vad innebär det om filnamnen och mapparna står i grön text i stället för svart?

Det är nog tyvärr så att det har just med kryptering att göra. Markera mappen, välj egenskaper, klicka på avancerat på fliken allmänt. Där ser du om filen är krypterad eller ej.

Jodå, den är fint jävla krypterad hela mappen. :l
Ska leta efter något program som eventuellt kan hjälpa mig. Vore sanslöst snällt om nån annan hjälpte mig också.

Alltså: ett program som dekrypterar Windows XP:s egen kryptering. Om det nu finns nåt sånt program. Får kosta pengar. Tack på förhand!

/r Hittade http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/support/dataprot.mspx som jag läser tills vidare. Kom gärna med fler tips innan problemet löst sig, om det nu gör det.

Om den är krypterad och det är med den förra installationens användarkonto är jag rädd att det är riktigt kört. :l
Återställning fungerar, mig veterligen, endast om datorn har ingått i en domän och domänens Enterprise Admin-konto finns tillgängligt.

Rikard skrev:

Om den är krypterad och det är med den förra installationens användarkonto är jag rädd att det är riktigt kört. :l

Aj helvete. Vad har du för erfarenhet av sånt själv, Rikard?

Att det är kört. Det är min erfarenhet.

Okej. Jag kan tyvärr säga att det är så. Det är en okänd användare som har vissa rättigheter över mappen fortfarande, och denne är min förra Win XP-installations administratör. :l

Får se om jag lyckas vrida och vända på problemet ändå, har kommit en liten bit på vägen. Svar kommer.

Jag har tvärstannat. Saker och ting fungerade inte. :l
Fler tips är välkomna, om nu det finns fler. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Kan du inte dela filerna och dra dom genom nätverket eller något liknande? Och sen formatera om båda diskarna?

Jag delade filerna och testade via nätverket, men det fungerade inte heller. :l

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Inte vet jag, men här påstår de sig kunna göra recovery på EFS encrypted files, ivf.

Verkar vara rätt program för mig, Pew. Tack! :bire
Jag är dock fortfarande tacksam för fler alternativ!

Jag har införskaffat Advanced EFS Data Recovery som Pew länkar till ovan. Programmet letar först efter personliga nycklar och master-nycklar.
Av tio hittade nycklar lyckas programmet med hjälp av min information (användarnamn och lösenord) dekryptera åtta stycken - alla personliga nycklar. Det gick då inte att dekryptera mina filer.

De fyra återstående nycklarna är två stycken personliga nycklar och två stycken master-nycklar. För att låsa upp dem behöver jag ange inloggningsinformation. Jag har testat alla möjliga kombinationer av användarnamn och lösenord jag vet att jag har haft den senaste tiden, och testat kombinationer jag inte kan tänkas ha haft - utan någon framgång alls.

Frågan lyder då:

Bör man skriva något i stil med Administratörer/Martin Söderlund om jag har loggat in med användarnamnet Martin Söderlund tidigare? Jag har testat Administratörer/Inloggningsnamn (plural) och Administratorer/Inloggningsnamn.

Ska man testa att ange Domännamn/Inloggningsnamn också?Vilka fler möjligheter till användarnamn finns?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)