Vet någon hur man ska göra för att få bild från datorn till tv:n?
Jag har kabeln ikopplad men jag får inte fram så det visas på tv:n istället för på skärmen.
/ Niklas
13 svar · 540 visningar · startad av niklas.k
Vet någon hur man ska göra för att få bild från datorn till tv:n?
Jag har kabeln ikopplad men jag får inte fram så det visas på tv:n istället för på skärmen.
/ Niklas
Gå in i inställningar, och kolla där hur du har ställt in dina drivrutiner för grafikkortet. Många grafikkort brukar bara kunna skicka bild till tv:n efter särskilda inställningar. Det är också vanligt att man får dra ner upplösningen en del för att det ska fungera.
Flyttas från Musik, TV & Film.
Ska det alltså när jag har kopplat i sladden atomatiskt komma upp på tv:n?
Brossan sa att man skulle ändra några inställningar för att få det att fungera.. Vi har gjort detta förr men det har fallit ur minnet hur vi gjorde då =P
/Niklas
niklas.k skrev:
Ska det alltså när jag har kopplat i sladden atomatiskt komma upp på tv skärmen?
Nej, det brukar i allmänhet inte komma upp automatiskt.
niklas.k skrev:
Brossan sa att man skulle ändra några inställningar för att få det att fungera.. Vi har gjort detta förr men det har fallit ur minnet hur vi gjorde då =P
Det har din bror rätt i. Ofta brukar man få gå i den ordningen att man först kopplar in tv:n. Därefter går man in i grafikkortets drivrutin, ställer ner upplösningen till något som tillåter visning på tv-skärmen (kan vara 800x600 eller 1024x768). Sedan får man någonstans i drivrutinen ange att nu ska den visa bilden på tv-skärmen.
Allt som jag skrev, är sådant som jag av egen erfarenhet vet ofta brukar gälla. Men det varierar för olika grafikkort. Har man ett av de nyare ATI-korten, brukar man inte behöva dra ner upplösningen. Då kan man istället välja att låta enbart WMP, BSPlayer, Video Lan Player, eller vad man nu föredrar, få visa sin bild på tv-skärmen. Det är en trevlig finess. Du får undersöka vad som gäller för just ditt grafikkort. Säkerligen står det i bruxet.
Hej!
Jag har försökt leta i drivrutininställningarna efter något som har med TV att göra men med utan resultat.
Finns det flera inställningar? jag kanske inte är på rätt ställe i så fall.
Jag gjorde följande: Högerklicka på min dator>inställningar>maskinvara>enhetshanteraren
Jag har ett NVIDIA GeForce2 MX 100/200 grafikkort tror jag.
mvh
Niklas
Om du har GeForce så är det TV-Tool som gäller.
Jag har nu tankat hem TV-tool och det fungerar men bilden blir svartvit?
Antar att det är några inställningar som man måste göra, någon som vet?
mvh
Niklas
Du skickar säkert s-video-signal till tv:n, som i sin tur är inställd på att ta emot komposit. Ställ om till s-video på tv:n.
Hej
Det verkar som om min TV inte klarar av att ta emot annat än komposit. Hittar ingenting i menyerna =(
Kan jag inte göra så att jag ställer in även komposit på datorn då?
mvh
Nikas
niklas.k skrev:
Kan jag inte göra så att jag ställer in även komposit på datorn då?
Kanske. Vad står det i bruxet? Eller så kanske det följde med en s-video->komposit-adapter. Då borde du kunna använda den. Men sådana lösningar brukar variera mellan olika grafikkort. Konsultera bruksanvisningen, är mitt tips.
Hej!
Nu får jag inte ens bild på tv:n längre, när jag trycker på TV mode på mitt tv-tool program blir skärmen och tv:n helt svart. Hittar inte bruxet till tv:n just nu, finns sånna där komposit adapters att köpa lösa?
fick ordning på det igen, nu är det bara färgen som fattas =)