webForumDet fria alternativet

Hjälp önskas !!?

Windowsur Windows

77 svar · 1 752 visningar · startad av Guldstrand · sida 3 av 4

Frågan, av Guldstrand

Jag har ett stort problem med min dator!! :( Innan jag lyckades att komma in på internet, så startades datorn om minst 10 gånger utan någon förvarning. Ibland kan det också hända att datorn "hänger sig", och då måste jag hålla in "powerknappen" ett par sekunder för att kunna stänga av datorn. Vad kan allt detta bero på?? :? Datafakta: OP: Windows XP Pro (v.2002) med SP2. Processor: 1.

Läs frågan i sin helhet →
Guldstrands avatarGuldstrandMedlem sedan juli 20041 271 inlägg

Glöm mitt förra inlägg... :r

Jag glömde viss att inkludera själva programmet när jag skulle uppdatera BIOS:en. Äh, svårt att förklara, men nu ska BIOS:en vara uppdaterad. Jag är även inloggad i "normalt" läge nu, hoppas bara att inte datorn startar om igen. :(

Men hur kan det vara att det var Norton som strulade???
Jag har ju haft det i många år, utan problem...?

Hmm..!?

Jag har fortfarande samma problem. :(

Efter ca. 2-5 min. i "normalt" läge så startar datorn om.

Jag har avinstallerat Norton, (och installerat Panda Antivirus).
Min BIOS är uppdaterad, vad kan jag göra mer??

Här kommer en ny "dump"!

Rikards avatarRikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hmm... det där var väl samma dump som förra gången?

Hmm, jo...

Men det var den sista/nyaste i mappen.

Om du får fler blåskärmar, kolla igen om det inte dyker upp en minidumpfil. :)

MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg

Inte längessen jag hade liknande problem. Då med min amd64 3200+, och när jag efter flera veckor inte fick något fungerande svar så blev jag så pass förbannad att jag började gå berserk på BIOS och helt plötsligt när jag sänkte Max memclock till 166 funkade allt prima.

Kanske ska testa det också? Hade också problem med ntoskrnl.exe

r2: Bocka ur Automatisk Omstart. Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerad -> Start och Återställning -> Bocka ur Automatisk Omstart.

Om du har tur kommer det inga BSoDs men har du otur får du fram BSoDs istället för omstart. Men värt ett försök?

Att stänga av den automatiska omstarten tycker jag är helt onödigt eftersom informationen lagras i händelseloggen i alla fall. Kollar man i systemloggen finns det ett meddelande med källa "savedump". I det står felkoden. Samma felkod loggas även i dumpfilerna som genereras i samband med blåskärmen. :)

Aktivering/avaktivering av automatisk omstart påverkar inte heller risken att få blåskärm, det är bara en inställning som påverkar hur datorn ska fungera när blåskärmen väl har inträffat.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Den blir inte för varm datorn då ?

Datorn känns inte "varm", och jag är 110% säker på att det inte är något virus som strular till det för mig.

Jag brukar att kontrollera processor-fläkten med jämna mellanrum, för att eventuellt ta bort en del damm med damsugaren. :D

Men ibland så "väsnas" processor-fläkten rätt bra, sen blir den tyst, och sen fortsätter det igen.

Datorn startades om igen för bara 10 min. sedan, när jag väl hade "loggat in" till mitt Windows XP, så kom det upp att jag skulle skicka en "felrapport", så det gjorde jag.

Efter felrapporten var slutförd så öppnades en sida från microsoft.com.

Det stod något om "Error Caused by Graphics Device Driver" ...

Betyder det att jag måste installera nya drivrutiner till mitt grafikkort, eller är det själva grafikkortet som strular!?

Hoppas på snabbt svar! :(

Tyvärr så behöver jag fortfarande hjälp med min dator. :(

Sitter just nu och "surfar" med barnens gamla dator med Windows 98 och 2 GB hårddisk.

Min egen dator startar bara om hela tiden, har även testat att köra i "Felsäkert läge med nätverkskort", men den startar om då med. :(

Det visas en blå skärm i ca. 1 sekund, sen startar datorn om utan några felmeddelanden m.m.

Några har sagt att det kan vara mitt grafikkort det är fel på, stämmer det?

Grafikkortet sitter ju "integrerat" på moderkortet (Matsonic).

Några ideér..!?

legiss avatarlegisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag skulle tro att vi kan ha två problem här varav det troligaste är korrupt register.

1. Testa att köra en chkdsk och se om hjälper.

2. Välj att köra repair när du startar datorn och se om det går att reparera registret.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Eftersom du fått ett svar i stil med "Error Caused by Graphics Device Driver" så skulle jag nog satsa på att uppgradera drivrutinen till grafikchipet. Sök på Matsonic's site. Jag har för mig att de har uppgraderingar för winXP där, till de flesta äldre Matsonic-korten.

legis skrev:

Jag skulle tro att vi kan ha två problem här varav det troligaste är korrupt register.

1. Testa att köra en chkdsk och se om hjälper.

2. Välj att köra repair när du startar datorn och se om det går att reparera registret.

Hur kör jag en "chkdsk" då?? :r

Har testat att "reparera" Windows XP genom att starta om med skivan i, men jag hinner inte att starta upp med skivan förrän datorn startar om. :x

PeW skrev:

Eftersom du fått ett svar i stil med "Error Caused by Graphics Device Driver" så skulle jag nog satsa på att uppgradera drivrutinen till grafikchipet. Sök på Matsonic's site. Jag har för mig att de har uppgraderingar för winXP där, till de flesta äldre Matsonic-korten.

Tack för tipset!

Men hur ska jag kunna uppdatera grafikkortet, när jag inte ens kan komma in på datorn??? :q

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det kan ju vara som så att du behöver uppgradera bios för att passa till winXP. När jag strulade med en burk med liknande problem (som f.ö även det hade ett matsonic-kort) fanns det biosuppgraderingar till det mesta för att anpassa till winXP. Men innan du gör det kan du kanske kolla på matsonic siten efter tips. Är det en uppgradering som krävs har antagligen andra genomlidit det du nu gör.

PeW skrev:

Det kan ju vara som så att du behöver uppgradera bios för att passa till winXP. När jag strulade med en burk med liknande problem (som f.ö även det hade ett matsonic-kort) fanns det biosuppgraderingar till det mesta för att anpassa till winXP. Men innan du gör det kan du kanske kolla på matsonic siten efter tips. Är det en uppgradering som krävs har antagligen andra genomlidit det du nu gör.

Jag har nyligen uppgraderat mitt BIOS efter ett tips från en annan medlem på detta forum.

För övrigt så är det "kluddigt" att hitta någon info. på Matsonic´s hemsida. (Någon support från dem kan man väl glömma!?)

Om du har flera minnesmoduler i datorn, testa att ta ut en av dem i taget.

Rikard skrev:

Om du har flera minnesmoduler i datorn, testa att ta ut en av dem i taget.

Jag har 4 platser till RAM-minnen på moderkortet, men jag använder bara 2.

Vad skulle det hjälpa att ta ut ett av dem??? :q

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

För att kontrollera om någon av minnesmodulerna är orsaken till instabiliteten.

muskot skrev:

För att kontrollera om någon av minnesmodulerna är orsaken till instabiliteten.

Aha! Då förstår jag bättre. :r

Men ett av minnena är bara på 128MB, och eftersom att jag har Windows XP installerat (som kräver mycket minne), så kommer jag väl ändå inte ha möjlighet att starta upp datorn!?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)