Jag hade inte mer än WinRar & win Xp heller, men det gjorde inget..
Hjälp önskas !!?
77 svar · 1 752 visningar · startad av Guldstrand · sida 2 av 4
Frågan, av Guldstrand
Jag har ett stort problem med min dator!! :( Innan jag lyckades att komma in på internet, så startades datorn om minst 10 gånger utan någon förvarning. Ibland kan det också hända att datorn "hänger sig", och då måste jag hålla in "powerknappen" ett par sekunder för att kunna stänga av datorn. Vad kan allt detta bero på?? :? Datafakta: OP: Windows XP Pro (v.2002) med SP2. Processor: 1.
Läs frågan i sin helhet →Notera att jag redigerade ovanstående inlägg.
Om du högerklickar på en fil i XP kan du välja "Send to" och "Compressed File". Det är en förenklad version av WinZip som är inbyggd i XP. :)
Guldstrand skrev:
Hur menar du då? :q
Jag menar att dina omstarter och blåskärmar verkar vara orsakade av Norton Antivirus eller Nortons programsvit i alla fall. Pröva att inaktivera det eller avinstallera det helt. Slutar problemen då så är det ju fastställt. :)
Rikard skrev:
Guldstrand skrev:
Hur menar du då? :q
Jag menar att dina omstarter och blåskärmar verkar vara orsakade av Norton Antivirus eller Nortons programsvit i alla fall. Pröva att inaktivera det eller avinstallera det helt. Slutar problemen då så är det ju fastställt. :)
Ok, ska testa att avinstallera Norton.
Så det är inga fel/problem på någon hårdvara då??
Av vad jag kunde få ut av din dumpfil så tyder inget på det, nej.
Glöm inte att avinstallera allt som har med Symantec att göra innan du lägger på ett nytt AV-prog.. Efter boot vill säga.
Ok!
Tack för all hjälp Rickhard och Bire.
Jag ska genast avinstallera Norton och se hur det fungerar.
Givetvis så kommer jag skriva ett svar HÄR så fort jag kan.
Håll tummarna... ;)
Håller en tumme. :)
Jag avinstallerade hela Norton och startade om datorn, sen försökte jag installera nyaste Panda Antivirus istället i "normalt" läge, men då startade dator om igen.
Så nu har jag installerat Panda Antivirus i felsäkert läge, håller även på med att "skanna" hela hårddisken efter virus just nu.
Vad kan det då vara för fel om det inte var Norton som "strulade" till det!?
Guldstrand skrev:
Vad kan det då vara för fel om det inte var Norton som "strulade" till det!?
Det får vi veta med hjälp av dumpfilen som skapas då.
Uppdatera BIOS. Den här gången pekar felet mot NTOSKRNL.EXE.
Rikard skrev:
Uppdatera BIOS. Den här gången pekar felet mot NTOSKRNL.EXE.
Uppdatera BIOS..!? :q
Jag vet inte riktigt VAR jag ska hitta en uppdaterad BIOS till mitt moderkort. :r
Det är ett Matsonic 8308E, (tror jag).
Tack för hjälpen!
Jag har nu laddat ner en .rar-fil, och i den fanns det en fil som hette "030808.ROM".
Hur gör jag nu för att uppdatera BIOS på enklaste sätt?
Måste jag även ladda ner filen som heter "BIOS Flash Utility"?
Det skulle jag tro, ja. Det brukar finna med en readme-fil någonstans. Kolla den. :)
Jag kopierade både .ROM-filen och BIOS Flash Utility-filen till en diskett.
Men när jag startade om datorn med disketten i, så fick jag bara fel på system-disk. Bla, bla, bla...
(Jag fattar inte riktigt hur jag ska kunna uppdatera BIOS:En) :r
Börja med att skapa en bootbar systemdisk. En floppydisk alltså. Har du inte det tillgängligt kan du alltid söka efter "bootdisk freeware" på google.
Starta därefter på den skapade bootdisketten och uppdatera BIOS därefter enligt instruktionerna jag länkade till ovan. :)
Jag har försökt att skapa olika "bootbar systemdiskar" i programet MyBootDisk, men det går inte att boota med disketten i. :(
Då får du byta startordning.