SunixMedlem sedan juli 2004307 inlägg Hej!
2. När jag startar upp client så står det can't find path to d:\reminstall\..........
Den letar efter en mapp som heter English fast jag har bara en mapp som heter Swedish
Dessutom säger den att den inte kan visa os kanske p.g.a. otillräcklig behörighet??
Var ändrar jag detta?
Jag har bara skapat en image med risetup av en xp-skiva
HELP!!
SunixMedlem sedan juli 2004307 inlägg Nu funkar det! både med risetup och risprep
Men man måste skriva in produknyckeln och organisationen som äger licensen.
Några tips för att få bort alla dialoger??
SunixMedlem sedan juli 2004307 inlägg Jaja nu funkar det också!
Man får scripta bort produktnycklen.
Väldigt spännande att man kan göra en färdiginstallerad klient och sedan göra en riprep för att sedan installera på andra klienter. Behöver inte ens vara samma hårdvara!
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg Det är liksom det som är meningen. :)
Nedan har du min sif-fil, det enda jag har tagit bort är sånt unikt för min lösning och som inte ska spridas, såsom licensnummer... ;)
[data]
AutoPartition=1
msdosinitiated = "1"
UnattendMode="Yes"
floppyless = "1"
OriSrc="\\%SERVERNAME%\RemInst\%INSTALLPATH%"
OriTyp = "4"
LocalSourceOnCD = 1
DisableAdminAccountOnDomainJoin = 1
[SetupData]
OsLoadOptions = "/noguiboot /fastdetect"
SetupSourceDevice ="\Device\LanmanRedirector\%SERVERNAME%\RemInst\%INSTALLPATH%"
SysPrepDevice="\Device\LanmanRedirector\%SERVERNAME%\RemInst\%SYSPREPPATH%"
SysPrepDriversDevice="\Device\LanmanRedirector\%SERVERNAME%\RemInst\%SYSPREPDRIVERS%"
[Unattended]
UnattendMode=FullUnattended
OemSkipEula = yes
OemPreinstall=Yes
TargetPath = \WINDOWS
FileSystem = LeaveAlone
NtUpgrade=No
OverwriteOemFilesOnUpgrade=No
OemPnpDriversPath=Drivers\NIC;Drivers\Video;Drivers\Audio;Drivers\Chipset;Drivers\Modem;Drivers\Storage
LegacyNIC = 1
[GuiUnattended]
AdminPassword="*"
OemSkipRegional = 1
TimeZone = 110
OemSkipWelcome = 1
[UserData]
ProductKey=[i]Här stod det något...[/i]
FullName="[i]Här stod det något annat...[/i]"
OrgName="[i]För att inte tala om här...[/i]"
ComputerName=%MACHINENAME%
[Display]
BitsPerPel = 16
XResolution = 1024
YResolution = 768
[TapiLocation]
CountryCode=46
Dialing=Tone
AreaCode=11
[RegionalSettings]
LanguageGroup=1
Language=0000041d
[Identification]
JoinDomain = %MACHINEDOMAIN%
DoOldStyleDomainJoin = Yes
[Networking]
InstallDefaultComponents=Yes
ProcessPageSections=Yes
[RemoteInstall]
Repartition = Yes
UseWholeDisk = Yes
[NetServices]
MS_Server=params.MS_PSched
[OSChooser]
Description ="Windows XP - v1.0"
Help ="041129 - Installs base Windows XP Professional with SP2."
LaunchFile ="%INSTALLPATH%\%MACHINETYPE%\templates\startrom.com"
ImageType =SYSPREP
Version="5.1 (2600)"
SysPrepSystemRoot="Mirror1\UserData\WINDOWS"
HalName=halmacpi.dll
ProductType=0
[MassStorageDrivers]
"Silicon Image SiI 3114 SATA RAID Controller for Windows XP/Server 2003" = "OEM"
[OEMBootFiles]
Si3114r.sys
Si3114r.inf
SIWinAcc.sys
TxtSetup.oem
SunixMedlem sedan juli 2004307 inlägg Funkar det på detta viset...
Att man skapar en image av en windows xp skiva när man konfigurerar RIS. Sedan måste klienten vara installerad med samma xpskiva innan man gör riprep?
Jag hade nämligen problem att göra en riprep från en tidigare xp installation utan var tvungen att installera klienten med samma xp som jag la in vid konfigurering av RIS.
Kan man lägga in 2 olika xp-skivor/installationer/images för att sedan kunna göra riprep på båda?
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg Jepp och jepp med modifikation.
Ja, du måste ha original-imagen för att kunna köra en riprep.
Ja, du kan ha flera images på RIS-servern men, om jag minns rätt, max en per OS och språk. D.v.s. du kan inte ha en image med XP på engelska och sen ytterligare en image med en engelska version av XP med t.ex. SP2 slipstreamat. Däremot kan du ha en XP-installation på engelska och en på svenska parallellt.
SunixMedlem sedan juli 2004307 inlägg Så vad betyder egentligen då att klienten har en annan HAL(antagligen hardware abstraction layer) än klienten som användes för att skapa imagen?
SunixMedlem sedan juli 2004307 inlägg Finns det något sätt att komma runt detta med HAL när det gäller riprep??
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg Att några filer har blivit uppdaterade som inte får bli uppdaterade.
Du kan t.ex. inte installera en Windows XP-image på en RIS-server, installera en klient från RIS-servern och därefter uppdatera klienten med t.ex. SP2 innan du RipRep:ar den. Då kommer du att få ett felmeddelande likt det du beskriver i ditt inlägg.
Det du måste göra i sådant fall är att slipstreama SP2 med Windows XP-installationen och se till att det är den slisptreamade versionen som ligger på RIS-servern som du använder dig av för att installera klienten.
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Sunix skrev:
Finns det något sätt att komma runt detta med HAL när det gäller riprep??
Nej.
Precis som allting annat så går det naturligtvis, men risken för att du bygger in fel i lösningen ökar så markant att jag avråder dig ifrån att göra det typ alla dagar i veckan. :)