webForumDet fria alternativet

Hur fungerar back-up

2 svar · 298 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hallå!

Jag har en windows 2000 server som jag vill backup:a varje natt. Jag använder windows inbyggda backup program.

Jag vill göra en inkrementiell back-up, d v s bara backup:a de filer som ändrats. Samtidigt vill jag behålla historiken ett tag, d v s jag vill inte att varje backup ersätter den gamla.

Resultatet blir då att jag efter ett tag har ett antal back-upfiler på backup-disken. Den kompletta backupen utgör alla dessa filer tillsammans.

Säg att min HD kraschar och jag skall återläsa allt från back-upen till den nya HD:n. Hur återläser man detta på ett korrekt sätt ? Skall man börja med den äldsta back-up:en och sedan återläsa de nyare en efter en?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

En gång i veckan bör du väl ta en full backup. När du sedan kör restore måste du börja med en full och sedan lägga tillbaka de incrementella i tur och ordning. Du bör ju testa detta, att äterläsa, på en annan maskin om du skall känna dig säker.
Det farligaste som finns är att tro att allt är OK.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Hur fungerar back-up

clarkbones skrev:

Säg att min HD kraschar och jag skall återläsa allt från back-upen till den nya HD:n. Hur återläser man detta på ett korrekt sätt ? Skall man börja med den äldsta back-up:en och sedan återläsa de nyare en efter en?

Jag skulle föreslå att du bygger upp lösningen på motsvarande sätt som vi har kört på wF. En fullständig backup en gång i veckan och däremellan differentiella istället för inkrementiella. Skillnaden är att en differentiell backup kör backup på allt som har ändrats sen senaste fullständiga backup. En inkrementiell kör backup på allt som har ändrats sen senaste backup oavsett backup-typ.
I praktiken innebär en återläsning av en differentiell lösning att du "i värsta fall" får läsa tillbaka två backuper - en fullständig och en differentiell. Kör du med inkrementiell kan du tvingas köra upp till 7 återläsningar - fullständig, inkrementiell dag 1, inkrementiell dag 2... ... ...inkrementiell dag 6.

Nackdelen med differentiell jämfört med inkrementiell är att den förstnämnda kräver mer diskutrymme eftersom den lagrar förändrade filer flera gånger under "innevarande" vecka.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)