webForumDet fria alternativet

Flera domäner

4 svar · 237 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hallå!

Jag springer runt och konsultar på flera olika ställen. Då måste jag gå med i kundens domän. Normalt får jag ett konto med adminrättigheter från nätverksadmin. Dock brukar ingen bry sig om att lägga upp min dator i Active Directory (vet ej om det har betydelse)
För att gå med i domänen startar jag Network Identification Wizard via kontrollpanelen>System>Network Identification. Jag får där fylla i kontouppgifterna och ansluter till nätverket. Sedan får jag boota om.

I inloggningen visas nu den nya domänen. Nästa dag går jag till en annan kund. Problemet är att när jag nu anslutit till den nya kundens nätverk, försvinner möjligheten att logga in på föregående dags domän. Jag har aldrig lyckats få mer än en domän + lokal inloggning i inloggningsrutan. Jag vill förstås behålla alla kunders domäner i inloggningsrutan så att jag slipper ansluta till domänen och boota om så fort jag går till en annan kund. Jag använder Win 2000 Pro.

Några tips?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Maskinen broadcastar efter informationen och presenterar svaret så jag känner iaf inte till något sätt att spara domäner tyvärr.

En annan sak är att du lever ganska farligt när du loggar in på kunders domäner med din egen maskin. Vad händer den dagen du råkar infektera hela kundens nät med ett virus som du tagit in? Jag reser runt väldigt mycket jag med men jag ansluter aldrig min egen maskin till kundens domän, istället ber jag dem att lägga upp ett konto till mig så loggar jag in på en av deras maskiner. Eventuella verktyg kopierar jag med USB-sticka. Bara något du kan tänka på kanske :)

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

legis skrev:

Maskinen broadcastar efter informationen och presenterar svaret så jag känner iaf inte till något sätt att spara domäner tyvärr.

En annan sak är att du lever ganska farligt när du loggar in på kunders domäner med din egen maskin. Vad händer den dagen du råkar infektera hela kundens nät med ett virus som du tagit in?

Förmodligen torteras jag till döds, men jag tar risken. Fördelarna med detta arbetssätt är stora för mig. Jag är väl medveten om de risker som finns och har vidtagit lämpliga åtgärder för att minimera dessa, så långt det går.

Synd om det finns något sätt att spara infon.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

vore det inte bättre o bara logga in på nätverket o sen ansluta till dom olika resurserna när du behöver istället för hela domänen

vist kan du ta vissa åtgärder mot virus och liknande men tänk på att virus defenitionerna kommer ju efter viruset o inte innan risk att du sprider okända nya virus

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Finns värre saker som rootkits osv med. Detta skulle innebära att vem som helst kan bli domänadmin hos kunden utan att man skulle veta något alls. Det är den största risken.

268 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
138 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)